Motor Catalyst z Avio Aero a GE Aviation, u jehož zrodu stála i Fakulta strojní ČVUT v Praze, zaznamenal mimořádný mezinárodní úspěch. Po výběrovém řízení a po rozsáhlé fázi technické a ekonomické analýzy si ho společnost Airbus Defense and Space zvolila pro bezpilotní letouny Eurodrone. Výsledek výběrového řízení byl oznámen společností Airbus Defense and Space 25. 3. 2022.
Fakulta strojní ČVUT v Praze již loni prezentovala, že ve své létající zkušebně spolu s českou pobočkou GE Aviation provádí experimenty s tímto turbovrtulovým motorem. Dnes je Catalyst motorem prověřeným nejen pozemními zkouškami, ale i za letu. Na jeho vzniku se podílely evropské týmy Avio Aero a GE Aviation z České republiky, Polska, Německa a Itálie. Stejně jako celý program Eurodrone, i motor Catalyst byl koncipován stoprocentně bez komponent a systémů podléhajících americkému nařízení ITAR (International Traffic in Arms Regulation). Vyrobeno bylo již 17 prototypů motoru, které prošly více než 3 000 hodinami testování.
„Před šesti lety vláda ČR požádala ČVUT, aby vybudovalo ekosystém pro letectví a kosmickou techniku založený na pozemních laboratořích a létající zkušebně turbovrtulových motorů. ČVUT mělo posílit své výzkumné a výukové kompetence, aby tak příznivě podnítilo rozvoj vysoce specializovaných odborných kapacit a kompetencí potřebných pro celkový rozvoj letectví a kosmických aktivit v ČR. To jsme splnili a dnes sklízíme další z výsledků těchto aktivit,“ sdělil děkan Fakulty strojní Michael Valášek. Podle něj jde navíc možná o klíčový bod vzniku dalšího pilíře českého hospodářství po automobilovém průmyslu.
„Catalyst byl vybrán jako nejlepší řešení na základě svého vynikajícím výkonu, nízkého vývojového rizika, cenově úsporného provozu a také potenciálu dalšího vývoje,“ vysvětlil Jean-Brice Dumont, viceprezident pro vojenské letouny společnosti Airbus Defence and Space.
Turbovrtulový motor Catalyst je prvním zcela nově navrženým turbovrtulovým motorem po 30 letech. Má až o 20 % nižší spotřebu paliva, tah vyšší o 10 % a o 30 % delší servisní intervaly. Svými vlastnostmi a plně digitálním řízením pomocí systému FADEC s integrovaným ovládáním vrtule a regulací výkonu podle nadmořské výšky je vhodný také pro pohon dronů.
Fakulta strojní ČVUT se zaměřila primárně na návrh konceptu systému preventivní údržby motoru Catalyst a na výzkum vlivu použití udržitelného leteckého paliva SAF na snížení emisí pevných částic a plynů (paliva SAF jsou letecká paliva vyrobená z obnovitelných zdrojů nebo z bioodpadů splňující podmínky udržitelné výroby). Na tomto poli dosáhla vynikajících výsledků.
Projekt Eurodrone je evropský projekt bezpilotních, na dálku řízených dvoumotorových turbovrtulových letounů (dronů) velkého doletu, operujících ve středních výškách, vyvíjených společnostmi Airbus, Dassault Aviation a Leonardo pro armády Německa, Francie, Itálie a Španělska, přičemž první let se očekává v polovině roku 2027. Letouny jsou určené pro průzkum a zpravodajské účely a pro pozemní podporu vojsk pomocí přesně naváděných zbraní.
[Tisková zpráva FS ČVUT, 29. 3. 2022]
(Bk)