Aktuální vydání

celé číslo

04

2024

Průmyslové roboty a automatizace výrobních a montážních linek

celé číslo

Společnost AŽD otevřela na Kopidlnce Kompetenční centrum Dětenice

Společnost AŽD a Fakulta dopravní ČVUT v Praze dne 17. června 2024 slavnostně otevřely nové Kompetenční centrum Dětenice. Specializované výukové pracoviště zejména pro studenty železničních oborů vzniklo na experimentální trati Kopidlno – Dolní Bousov v Královéhradeckém kraji za necelých dvanáct měsíců, a to revitalizací původního obslužného skladu v rámci železniční stanice Dětenice.

Při této příležitosti jsem položil několik dotazů panu Zdeňku Chrdlemu, generálnímu řediteli společnosti AŽD, která je investorem i realizátorem tohoto unikátního projektu.

 

Pane řediteli, komu je určeno Kompetenční centrum v Dětenicích a jak je vybaveno?

V centru je vybudován moderní výukový sál s kapacitou 25 posluchačů a modulárním rozestavením učebny podle reálné potřeby.

Součástí je i nejmodernější Jednotné obslužné pracoviště Digital 4.0 s přímým zadáváním vlakové cesty a obsluhou venkovních prvků, které jsou ovládány z kompetenčního centra.

Kompetenční centrum Dětenice je koncipováno jako otevřená výuková platforma, kde si studenti vysokých škol (především Fakulty dopravní ČVUT v Praze a Dopravní fakulty Jana Pernera Univerzity Pardubice) budou moci vyzkoušet různou techniku a za pomoci odborníků z AŽD realizovat inovační projekty, které by v jiných podmínkách jen těžko uskutečnili.

 

Co je Jednotné obslužné pracoviště Digital 4.0? Kde je již systém testován a používán a kde se plánuje jeho další uplatnění?

Stručně řečeno, prostřednictvím jednotného obslužného pracoviště, JOP, se řídí železniční doprava – je to rozhraní mezi železničním zabezpečovacím zařízením a dopravním zaměstnancem (výpravčím, dispečerem a podobně). Požadavky na JOP jsou stanoveny závaznými Základními technickými požadavky na jednotné obslužné pracoviště (ZTP-JOP). V provedení Digital 4.0 jde o digitální inteligentní systém řízení železničního provozu s automatickými predikcemi, automatickým stavěním vlakových cest a tak dále. JOP Digital 4.0 aktuálně využívá společnost AŽD na své Švestkové dráze, probíhá instalace v rámci několika zahraničních zakázek a brzy se objeví na české železniční síti Správy železnic.

 

Kompetenční centrum je součástí experimentální trati Kopidlno – Dolní Bousov. K jakým experimentům je tato trať určena a kdo se na nich bude podílet?

Například se zde budou testovat systémy pro autonomní provoz vlaků bez strojvedoucích. Na rozdíl od zahraničí ale nepůjde o uzavřenou trať typu metro nebo oplocenou trať na letiště, ale o širou trať s různými nástrahami běžného železničního provozu (překážky na trati, zvěř, uváznutý automobil na přejezdu a tak dále). Společně se studenty vysokých škol zde budeme hledat řešení mnoha úloh, která povedou k bezpečnějšímu, spolehlivějšímu a dynamičtějšímu železničnímu provozu. Už teď vyvíjíme technologie, které odborná veřejnost dosud nezná a o nichž zatím nemůžeme hovořit.

 

Jaký je současný stav vývoje a možnosti uplatnění autonomních vozidel v drážní dopravě? Jaké jsou hlavní problémy, které je ještě třeba řešit? Jak je na tom Česká republika ve srovnání se světem?

V tuto chvíli za sebou máme první etapu vývoje systémů pro autonomní provoz vlaků. Už v roce 2021 jsme odborníkům prezentovali to, co jsme dokázali. Jezdili jsme bez zásahu strojvedoucího po Švestkové dráze s dodatečně vybaveným měřicím vozem, přičemž vlak před automobilem, který jsme nechali stát na přejezdu, bezpečně zastavil. Tyto technologie si přijelo prohlédnout také mnoho nadnárodních firem, protože autonomní vlak na širé trati zatím nikde v Evropě nejezdí. Nyní se dostáváme do druhé etapy, kdy na naší experimentální trati Kopidlno – Dolní Bousov už máme na půdorysu motorového vozu řady 810 nově postavené experimentální autonomní vozidlo EDITA. S tímto vozidlem brzy zahájíme testy různých scénářů provozu. Ve chvíli, kdy použijeme autonomní vlak na naší Švestkové dráze (Čížkovice–Obrnice), musí být totiž zcela bezpečný pro provoz s cestujícími. Do té doby ale musíme také se zákonodárci vyřešit legislativu, protože ta aktuálně nezná pojem autonomní vlak.

 

AŽD je letos sedmdesát let. Tradice je skvělý základní kámen – co na něm budete stavět? Jaké obory a trhy jsou pro AŽD klíčové?

Ano, sedmdesát let je kus života, během nějž jsme se od mechanických a elektromechanických zabezpečovacích zařízení dostali k elektronickým a digitálním. Vše se zcela změnilo a společnost AŽD ukázala, že umí držet krok s rozvojem techniky a je kvalitním konkurentem pro nadnárodní společnosti. Ostatně důkazem může být to, že v tuto chvíli operujeme ve dvaceti zemích světa. Společnost AŽD, to jsou sice primárně systémy pro železnici, ale věnujeme se také například silniční telematice nebo výrobě elektronových mikroskopů pro našeho partnera, které jsou distribuovány do celého světa.

 

Pane řediteli, děkuji Vám za rozhovor.

 

(Rozhovor vedl Petr Bartošík.)

(Foto: AŽD)

 

Dráhy AŽD – kam na výlet

Švestková dráha (www.svestkovadraha.cz) je regionální železniční trať vedoucí z Čížkovic přes Třebenice do Obrnic. Dráha se začala stavět roku 1896 a byla otevřena v roce 1898. Přezdívku „švestková“ získala podle švestkových sadů a alejí, které rostly okolo trati. V listopadu 2014 byla trať jednou z pěti tratí, které stát nabídl k prodeji. V roce 2016 ji koupila společnost AŽD Praha. Trať je využívána jako zkušební polygon pro zabezpečovací techniku s využitím satelitních systémů. Společnost AŽD Praha ji před zahájením sezony v roce 2017 výrazně zrekonstruovala, dosadila zabezpečovací zařízení přejezdů i stanic (stanice jsou řízeny z Čížkovic) a ve všech stanicích bylo obnoveno kolejiště. Od roku 2019 zde kromě turistických vlaků začaly jezdit pravidelné spoje v rámci linky U10 Litoměřice horní nádraží – Lovosice – Most. V současné době (červen 2024) je však třeba počítat s omezením provozu: z důvodu sesuvu svahu jezdí v úseku Žalhostice­­–Lovosice náhradní autobusová doprava.

Oparenský expres (www.oparenskyexpres.cz) aktuálně jezdí po části více než 120leté trati Lovosice – Teplice v Čechách, konkrétně Lovosice–Chotiměř. Hned za Chotiměří se totiž nachází rozsáhlý sesuv půdy z roku 2013, který poškodil trať i tehdy teprve rozestavěnou dálnici D8. Zatímco dálnice už je v provozu, trať na nákladnou opravu stále čeká.

Úsek mezi Lovosicemi a Chotiměří, kde od roku 2020 opět jezdí sezonní víkendové vlaky, je však nejkrásnější částí tratě. Snoubí se zde totiž malebná příroda Oparenského údolí, zajímavé turistické cíle a kilometry atraktivních cyklostezek. Společnost AŽD zde primárně nasazuje jednotky RegioSprinter. V sezoně 2024 zde ve dnech provozu, tedy o víkendech a státních svátcích, vlaky jezdí sedmkrát denně ve dvouhodinovém taktu. První vyjíždí z Litoměřic horního nádraží v 7:14 a poslední z Chotiměře ve 20:08.

Kopidlnka (www.kopidlnka.cz) je trať Kopidlno – Dolní Bousov, uvedená do provozu v roce 1882. Osobní doprava na této regionální trati byla vždy poměrně řídká, neboť zde nejsou žádné větší obce. Od prosince 2007 byla osobní doprava mezi Dolním Bousovem a Kopidlnem omezena jen na víkendové spoje, a i ty byly od března 2010 nahrazeny autobusem. V roce 2016 trať zakoupila společnost AŽD s úmyslem vybudovat zde zkušební polygon pro autonomní vlaky. Pravidelná doprava tu zavedena není, ale počítá se s provozem sezonních víkendových vlaků pro turisty; v současné době jejich jízdní řád zatím není k dispozici, ale bude zveřejněn na uvedené webové stránce.

(Bk)