Aktuální vydání

celé číslo

07

2024

Elektrické, hydraulické a pneumatické pohony; polohovací mechanismy

Kamerové systémy a zpracování obrazu

celé číslo

Řídicí technika Schneider Electric ovládá nákladní lanovku na Bezděz

Více než 40 let stará nákladní lanovka státního hradu Bezděz prošla kompletní rekonstrukcí za bezmála 34 milionů korun. Bezpečné a plynulé fungování lanovky, které je nezbytné pro provoz hradu, nově zajišťují řídicí systémy společnosti Schneider Electric.

Obr. 1. Hrad Bezděz patří k nejlépe zachovaným hradům ze třináctého století v Česku

Lanovka z 80. let měla odhadovanou životnost pět let, nakonec ale výrazně přesluhovala a vykazovala značnou poruchovost. Pomocí lanovky se na hrad dopravuje voda nebo zásoby do místního kiosku, opačným směrem zase putují například fekálie z ekologických záchodů. Nahoru a dolů jezdí i šestnáctkrát za den, přičemž nejtěžší náklad smí vážit bezmála půl tuny.

Automatizační systém lanové dráhy zajistila firma GearMe, která vsadila na osvědčenou koncepci Ecostruxure Machine společnosti Schneider Electric. Lanovku ovládá řídicí systém Modicon M262 společně s frekvenčními měniči Altivar.

Obr. 2. Nákladní lanovka je pro provoz hradu nezbytná


Jedním z požadavků bylo zamezit vstupu nepovolaným osobám. To zajistila chytrá čidla s bezpečnostními funkcemi. Lidé se totiž v lanovce za normálních okolností přepravovat nesmí, jedinou povolenou výjimkou je revizní technik, který do vozíků nasedá při pravidelných kontrolách.

„Bezpečnost je prioritou. Pokud nepovolaná osoba vstoupí do chráněného prostoru lanovky, ultrazvukové bezpečnostní čidlo pošle signál do PLC a lanovka se okamžitě zastaví,“ vysvětluje fungování technologie produktový manažer Schneider Electric, Michal Křena.

Obr. 3. Ultrazvuková bezpečnostní čidla zastaví lanovku, vstoupí-li do chráněného prostoru lanovky člověk  

Při rekonstrukci bylo potřeba propojit komunikační sběrnicí horní a dolní stanicí lanovky. Kvůli náročnému skalnatému terénu nebylo možné natáhnout mezi stanicemi kabel. Proto byl optický kabel „schován“ netradičně do nitra nosného lana, na kterém je lanovka umístěna.

„Díky tomuto propojení může systém lanovky fungovat jako jeden celek, zajišťovat bezpečnost a plynulost provozu, tedy reagovat na aktuální situaci v reálném čase,“ přibližuje Michal Křena ze Schneider Electric.

Obr. 4. Rozváděč lanovky s řídicím systémem a frekvenčními měniči

Lanovky zajišťují zásobování Bezdězu už několik století. První improvizovaná lanovka se na hradě objevila v 17. století během stavby opevnění za Albrechta z Valdštejna. Tehdy se materiál údajně vyvážel po dřevěném žlabu taženém větrným kolem umístěným na vrcholu kopce. Dnes je Bezděz Hrad Bezděz patří k nejlépe zachovaným hradům ze třináctého století v Česku a letos slaví jedinou památkou v Česku, která se moderní lanovkou tohoto typu může pochlubit.

 

Schneider Electric