Společnosti Siemens Mobility a RATP (Régie Autonome des Transports Parisiens) úspěšně modernizovaly a rozšířily linku 14 pařížského metra. Je to poprvé na světě, kdy byla stávající již plně automatizovaná linka metra bez řidiče se stupněm automatizace GoA 4 vybavena navíc systémem Trainguard MT CBTC, který dodala společnost Siemens Mobility. Stupeň automatizace GoA 4 (Grade of Automation 4) znamená, že soupravy metra jezdí zcela bez vlakového personálu a automaticky je zajišťován i výstup a nástup cestujících. Systém CBTC (Communication Based Train Control) využívá bezdrátovou komunikaci k předávání informací o poloze a rychlosti vlaků do řídicího centra v reálném čase. Trať nemusí využívat pevné traťové oddíly, ale oddíly pohyblivé, dané brzdnou vzdáleností k předcházející vlakové soupravě. Tak je možné zvýšit propustnost trati, aniž by bylo nutné výrazně omezovat rychlost jízdy. Protože vlak má informace o poloze a rychlosti soupravy, která je před ním, může optimalizovat svou jízdu z hlediska zrychlování i brzdění. To přispívá k většímu komfortu cestujících, ale také k úsporám energie až 20 %.
Obr. 1. Systém Trainguard MT CBTC se skládá z vlakové a traťové infrastruktury a řídicího centra
Přestavba probíhala v uplynulých šesti letech za běžného provozu. Nový systém CBTC umožňuje efektivnější a spolehlivější provoz na celé trati, jejíž délka na sever a jih vzrostla o 14 km. Navzdory tomu zůstává interval jízdy mezi vlaky 85 s. Linka 14 je nyní s 28 km nejdelší linkou v pařížské síti metra a v budoucnu odbaví více než milion cestujících denně. Díky tomuto rozšíření je možné cestovat z letiště Orly do centra Paříže 20 min a ze severních obchodních čtvrtí v Saint-Denis Pleyel na letiště Orly za pouhých 40 min. Linka 14 se zvýšenou kapacitou, spolehlivostí a efektivitou funguje jako páteř pařížského systému veřejné dopravy a napojuje se na budoucí síť Grand Paris Express. Během šesti let se na tomto projektu podílelo více než 250 inženýrů společnosti Siemens Mobility, kteří odpracovali přes 500 000 h inženýrské práce.
Zabezpečovacím systémem kategorie CBTC vybaví společnost Siemens Mobility také budoucí linky Grand Paris Express, novou síť automatického metra dlouhou 200 km, která se v současné době buduje v regionu Ile-de-France. Společnost Siemens Mobility získala zakázku na automatizaci linek 15, 16 a 17.
Společnost Siemens Mobility představí zájemcům propojení reálného a digitálního světa v oblasti drážní a veřejné dopravy na veletrhu InnoTrans 2024. Vystavena budou špičková technická řešení pro kolejová vozidla a drážní infrastrukturu, železniční služby, software a komponenty. Návštěvníci se budou moci seznámit se systémy pro energeticky a kapacitně optimalizovaný provoz vlaků, včetně systému Trainguard MT CBTC. Veletrh Innotrans se uskuteční v Berlíně od 24. do 27. září a Siemens Mobility najdou návštěvníci ve stánku hub27.
[Tisková zpráva Siemens Mobility, červenec 2024.]
(Bk)