Aktuální vydání

celé číslo

07

2024

Elektrické, hydraulické a pneumatické pohony; polohovací mechanismy

Kamerové systémy a zpracování obrazu

celé číslo

Lokomotivy Siemens Vectron s funkcí XLoad pro dopravu v Alpách

Švýcarská společnost SBB Cargo International AG ve spolupráci se Südleasing GmbH pořizuje dalších dvacet vícesystémových lokomotiv Siemens Vectron s funkcí XLoad. Nákladní dopravce SBB Cargo International si bude lokomotivy pronajímat od společnosti SüdLeasing na základě dlouhodobé smlouvy s flexibilní dobou trvání. Smlouva rovněž zahrnuje údržbu lokomotiv firmou Siemens Mobility po dobu patnácti let.

Funkce XLoad zlepšuje trakční schopnosti lokomotivy a zvyšuje tak její přepravní kapacitu a efektivitu provozu. Technicky funkce XLoad hlídá prokluz a zlepšuje využití koeficientu tření. Kromě lepších jízdních vlastností a zvýšení tažné síly snižuje XLoad také opotřebení kol a kolejnic. Funkcí XLoad je možné lokomotivy vybavit i dodatečně.

Zkušební lokomotiva prokázala svou obrovskou tažnou sílu na Bözbergu a na severní rampě Lötschbergu. Vectron s funkcí XLoad s přehledem zvládl dlouhé stoupání 12 ‰ na Bözberg s vlakem o hmotnosti 2 000 tun. Obrovská tažná síla lokomotivy se působivě projevila během nočních zkušebních jízd. V průsmylu Lötschbergu je ještě prudší stoupání. S 1 020 tunami zvládla lokomotiva Vectron s funkcí XLoad také sklon 27 ‰ na severní rampě trati. Zkoušky probíhaly za simulovaného deště.

Díky funkci XLoad tak mohou těžší vlaky jezdit na švýcarské severojižní trase s jednou lokomotivou, bez potřeby druhé posilovací lokomotivy.

„Vectron je pro nás ideální lokomotiva pro přepravu mezi Nizozemskem a Itálií. Navíc díky funkci XLoad budeme moci přes Alpy tahat delší a těžší vlaky s jednou lokomotivou, což eliminuje nutnost používat dražší šestinápravové lokomotivy,“ uvedl Sven Flore, CEO SBB Cargo International AG.

Dvacet nových lokomotiv bude společnost SBB Cargo International používat pro přepravu v Alpách. S touto novou objednávkou bude mít v provozu celkem 78 lokomotiv Vectron. Lokomotivy jsou schválené pro provoz ve Švýcarsku, Německu, Rakousku, Itálii i Nizozemsku, jsou vybaveny evropským vlakovým zabezpečovačem ETCS BL3 i potřebnými národními vlakovými zabezpečovacími zařízeními.

V součtu prodala společnost Siemens Mobility už téměř 2 500 lokomotiv z rodiny Vectron 97 zákazníkům v 16 zemích.

(ed)