Pro veškeré manipulační úlohy o zdvihu až 3 500 mm je navržena nová řada lineárních kluzných jednotek drylin ZLX z eloxovaného hliníku. Zcela nové geometrické provedení umožňuje montovat tuto osu velmi snadno k hliníkovým konstrukčním profilům. Kompaktní, robustní a samomazné osy drylin ZLX uvádí na trh specialista na kluzné plasty, společnost igus, kterou v Česku výhradně zastupuje firma Hennlich.
Díky novému provedení vypadají nové lineární kluzné jednotky drylin ZLX jako kompaktní profily, které lze snadno a rychle montovat na hliníkové konstrukční profily. Nová osa s ozubeným řemenem má nosnost 150 N a rychlost až 3 m/s. Hodí se mimo jiné pro automatizované výrobní linky, systémy pick-and-place a 3D tiskárny.
Srdcem nové osy drylin ZLX s ozubeným řemenem je lineární kluzné vedení řady drylin W velikosti 16, které je integrováno do vnitřku robustního profilu z eloxovaného hliníku. Na rozdíl od ostatních dosud vyvinutých jednotek probíhá ozubený řemen, ke kterému je upevněn vozík, uvnitř profilu. Výsledkem je, že tato lineární osa svým vzhledem připomíná konstrukční profil. Jakou technickou výhodu má toto provedení, vysvětluje Tomáš Vlk, produktový manažer pro kluzná pouzdra a lineární jednotky igus ve firmě Hennlich: "Klasické hliníkové profily mají velmi specifické rozměry a existují také normy pro drážky, které náš drylin ZLX splňuje. Díky komerčně dostupným posuvným blokům a spojovacím prvkům je lze snadno a rychle kombinovat se standardními konstrukčními profily do jakéhosi modulárního systému. To je zvláště užitečné pro portálové konstrukce. A díky novému designu vše vypadá jako jeden kompaktní celek."
Pro zákazníky je výhodou jak standardizovaná konstrukce, tak i zkrácení doby montáže. Napnutí ozubeného řemenu na nové ose lze snadno nastavit přímo na vozíku pomocí seřizovacího šroubu bez demontáže jakýchkoli komponent.
Tichý provoz bez mazání
Lineární kluzná jednotka drylin ZLX je tichá, robustní a stejně jako všechny osy od společnosti igus pracuje bez mazání po celé délce zdvihu. Na princip "klouzání místo odvalování" sází společnost i u nové osy s ozubeným řemenem. Kluzná vedení pracují na velké ploše kolejnice nebo hřídele. Díky větší styčné ploše a nižšímu povrchovému tlaku lze použít měkčí materiály, jako jsou hliníkové a plastové součásti. Tím se dosahuje lehčí konstrukce a také tichého chodu. Vozík se pohybuje po lineárních kluzných fóliích z tribopolymeru iglidur® J200 s dlouhou životností. Pevná maziva integrovaná do velmi odolného plastu umožňují bezúdržbový a suchý provoz. Pro zlepšení výkonu konstruktéři optimalizovali vztah mezi rozměry kluzného vedení a průhybem. Větší průměry ozubených řemenic zlepšují odolnost ozubeného řemene proti opotřebení, protože je vystaven menšímu ohybu, a tudíž menšímu namáhání. Použité lineární kluzné vedení drylin W ve velikosti 16 zajišťuje delší životnost celého systému.
(Hennlich)