Aktuální vydání

celé číslo

08

2019

MSV 2019 v Brně

celé číslo

Chytrá motorka napojená na cloud MindSphere

Nejnápadnějším exponátem ve stánku Siemens na letošním Mezinárodním strojírenském veletrhu je motocykl Honda CBR 600RR, který je opatřený senzory napojenými na cloudovou platformu pro internet věcí Mindsphere. Jezdkyní závodní motorky je Petra Fuchsíková, konzultantka pro digitální podnik a MindSphere ve společnosti Siemens. Digitální funkce motorky poskytují závodnici mimořádnou zpětnou vazbu a možnost zlepšovat nejen technický stav stroje, ale i závodní strategii a styl jízdy.

Senzory v motorce sledují během jízdy požadované parametry a naměřená data okamžitě odesílají do cloudu. Naměřené údaje mohou mechanici analyzovat pomocí aplikace Fleet Manager jak přímo při jízdě, nebo po jejím skončení. „V rámci platformy MindSphere můžeme využívat také zabudované knihovny a data zpracovávat pomocí vyšší logiky. Můžeme využít například neuronové sítě, strojové učení, prediktivní analýzu atd., které jsou zabudované v knihovnách platformy Siemens,“ vysvětluje Petra Fuchsíková, jezdkyně závodní motorky Honda CBR 600RR a konzultantka pro digitální podnik a cloudovou platformu pro průmyslový internet věcí MindSphere společnosti Siemens.

Senzory na motocyklu měří tyto parametry:

  • rychlost ze záznamu rychlosti lze porovnávat jednotlivé úseky – zatáčky i rovinky a následně vypočítat, jak dráhu projet co nejrychleji, a to může přinést zrychlení v každém kole až o několik sekund,
  • zrychlení a zpomalení – akcelerace a brzdění motocyklu musí být co nejkratší, na tyto údaje jsou navázány i další senzory, které měří ponor přední i zadní vidlice,
  • náklon motorky pomůže jezdci projet zatáčku ve vysoké rychlosti a sledováním náklonu může tým analyzovat maximální a minimální náklon a porovnat ho s akcelerací a bržděním; čím menší je její náklon, tím větší je třecí plocha pneumatiky na vozovce a tím větší je i možné zrychlení při výjezdu,
  • pozice GPS – slouží k identifikaci jezdce na okruhu a automatické načítání mapy okruhu umožňuje nastavit správně převodovku a sekundární převod motocyklu pro ideální využití potenciálu motoru,
  • ponor přední a zadní vidlice – sledování výškového posunu vidlic horizontálním směrem při akceleraci a zpomalování dovoluje optimálně nastavit jejich pohyby a najít kompromis mezi ponořením vidlice v zatáčkách ( kde je to přínosné pro odpružení nerovností), a naopak při extrémním brždění, kdy je velký ponor vidlice nežádoucí a nebezpečný,
  • teplota zadní pneumatiky– mechanici jezdce mohou upozornit na málo nebo příliš nahřátou pneumatiku, což je důležité hlavně při extrémních náklonech, kdy by mohlo dojít k pád; přehřátí pneumatiky také snižuje přilnavost a životnost,
  • okolní teplota – podle teploty je potřeba přizpůsobit jízdu a tlak v pneumatikách aktuálním podmínkám. Špatně nastavený tlak v pneumatikách zvyšuje riziko pádu při náklonu, prodlužuje brzdnou dráhu, snižuje stabilitu v zatáčkách i v přímém směru a dochází k rychlejšímu opotřebení pneumatiky.

(Siemens)