Článek ve formátu PDF je možné stáhnout
zde.
V pátek 26. března 2021 se v prostorách Technologického centra Hradec Králové uskutečnilo zakládající setkání nové platformy OPAaR (Otevřená platforma automatizace a robotiky).
Zástupci z řad firem, škol a odborné veřejnosti na setkání podepsali memorandum, které je prvním krokem ke spolupráci při šíření vzdělávání v oborech automatizace a robotiky na úrovni základních a středních škol v ČR.
Platforma by měla v následujících týdnech získat formální podobu konsorcia a institutu, které budou sdružovat zapojené organizace a subjekty se zájmem o problematiku automatizace a robotiky ve vzdělávání. Členové platformy budou aktivně spolupracovat na implementaci prostředků automatizace a robotiky do výuky, podílet se na zvyšování kompetencí pedagogů a šířit osvětu v úzkém propojení s akademickým sektorem, odbornou veřejností, soukromým sektorem i dalšími zájemci.
Memorandum OPAaR
Východiska k memorandu:
- úroveň vybavenosti škol prostředky pro výuku automatizace, robotiky a příbuzných oborů je nízká,
- žáci a studenti nejsou dostatečně připraveni pro budoucí praxi, zejména v oblasti přírodních a technických disciplín, včetně manuálních zručností,
- existuje naléhavá společenská potřeba podpořit polytechnické kompetence studentů a žáků českých škol, aby byli lépe připraveni na život v průmyslově vyspělé a informační společnosti a na své budoucí uplatnění,
- je třeba reagovat na rostoucí celospolečenskou poptávku po kvalitní technické inteligenci pro zajištění konkurenceschopnosti českých firem a jejich rozvoj v souvislosti s trendy průmyslu 4.0 a chytré výroby.
- Základní motivací založení platformy OPAaR je aktivně pomoci překonávat problémy v oblasti vzdělávání žáků a studentů českých škol v oborech AaR.
Signatářem memoranda se mohou stát fyzické nebo právnické osoby, které:
- budou aktivně propagovat automatizaci a robotiku na úrovni základních a středních škol s cílem implementovat je do běžné výuky,
- budou aktivně prosazovat metody vedoucí k rozvoji samostatného a kritického myšlení žáků a studentů,
- budou pomáhat zvyšovat kompetence pedagogů efektivně využívat výukové prostředky automatizace a robotiky při běžné výuce,
- budou pomáhat vytvářet kreativní prostředí jako základní předpoklad kladné motivace žáků a studentů aktivně se věnovat problematice automatizace a robotiky,
- budou propagovat využití nástrojů informatiky a kybernetiky v automatizaci a řízení (digitální transformace, kyber-fyzické systémy, modelování a simulace systémů, využití metod umělé inteligence, průmyslový internet věcí),
- budou při své činnosti aktivně vnímat a propagovat aktuální společenské potřeby (ochrana životního prostředí, snižování energetické a materiálové náročnosti, uplatnitelnost na trhu práce, zvyšování konkurenceschopnosti místních firem, zvyšování životní úrovně apod.),
- budou ctít a šířit základní etické principy využití automatizace a robotiky (Asimovovy zákony robotiky, etická pravidla pro využití umělé inteligence, globální principy společenské zodpovědnosti a udržitelného rozvoje atd.) a budou je plně implementovat do své činnosti, aby tak vyvraceli mylné představy o antagonismu techniky a lidí a posilovali důvěryhodnost automatizace a robotiky,
- budou spolupracovat a sdílet výsledky své činnosti v oblasti vzdělávání v rámci této platformy, tj. se signatáři tohoto memoranda, budou otevření aktivní spolupráci s okolím (akademický sektor, průmyslové firmy a společnosti z oblasti automatizace a robotiky, popularizátoři problematiky automatizace a robotiky, odborná veřejnost, zájemci z řad rodičů žáků a studentů),
- budou aktivně hledat možnosti a způsoby dalšího rozvoje této platformy.
Další informace o platformě OPAaR a možnostech zapojení do její činnosti si zájemci mohou vyžádat na adrese redakce (bartosik@automa.cz).
(šm)