Článek ve formátu PDF je možné stáhnout
zde.
V Mladé Boleslavi byl úspěšně zakončen první ročník vzdělávacího programu pro učitele základních škol z regionu zaměřený na podporu výuky matematiky a fyziky. Uskutečnil se v rámci projektu Věda má budoucnost. Pedagogové se seznámili s aktuálními trendy ve výuce a se situací na trhu práce. Se zástupci Škoda Auto, a. s., diskutovali na téma možného uplatnění absolventů škol primárně v automobilovém průmyslu, ale i v dalších odvětvích.
Pedagogové v rámci projektu absolvovali tyto akce:
- ve Středním odborném učilišti strojírenském Škoda Auto a. s. workshop den v životě firmy na téma využití znalostí fyziky v automobilové praxi,
- blok zaměřený na moderní trendy ve výuce, který byl příležitostí vyzkoušet si práci s novými didaktickými pomůckami (tablet, mobilní telefon, PC) a s jejich propojením s měřicími přístroji,
- blok technické obory a příležitosti pro kariéru, kdy se učitelé setkali s personalisty a získali informace ze zákulisí přijímacího řízení v nadnárodní společnosti,
- setkání věda v praxi; zde si účastníci vyzkoušeli simulaci výrobní linky ve Výukovém centru Škoda Auto.
Program byl završen prezentacemi prací učitelů o možnostech využití získaných poznatků v jejich výuce. Z hodnocení projektu vyplynulo, že učitelé oceňují získané informace pro zvýšení zájmu žáků o výuku fyziky a matematiky prostřednictvím moderní techniky. Přispívají k tomu i informace o výhodných možnostech uplatnění znalostí v průmyslových oborech, zejména v automobilovém průmyslu. Učitelé získali množství podnětů, jak obohatit svou výuku o poznatky z praxe a učinit ji pro své žáky zajímavější.
Hlavní cíl vzdělávacího programu uvádí koordinátor projektu takto: „Žáci se často rozhodují o svém budoucím zaměstnání podle toho, jak je bavily předměty ve škole. Program projektu Věda má budoucnost byl proto koncipován tak, aby byli učitelé schopni své žáky zaujmout a motivovat je pro zájem o přírodovědné a technické obory a aby jim pomohli s následným uplatněním na trhu práce.“ Vedoucí vnějších vztahů Škoda Auto Michal Kadera zdůvodňuje motivaci svého podniku: „Nezájem žáků o odborné školy a nedostatek technicky vzdělaných absolventů dlouhodobě nepříznivě ovlivňuje ekonomický rozvoj ČR a její konkurenceschopnost. Škoda Auto se rozhodla tomuto negativnímu trendu proaktivně čelit komplexním souborem synergických projektů, mezi které patří právě i snaha motivovat učitele.“
Radim Zabadal, AISIS
O projektu
Program vzdělávání pedagogických pracovníků základních škol vznikl v rámci projektu Věda má budoucnost pod patronací občanského sdružení AISIS a společnosti Škoda Auto.
Jde v něm o strukturovanou spolupráci zapojených škol a společnosti Škoda Auto. Smyslem je zvýšit atraktivitu přírodovědných a technických oborů na základních školách.
Know-how celého projektu vychází z úspěšné irské iniciativy School Business Partnership, do níž je v současné době v celém Irsku zapojeno 125 velkých firem a 170 škol.
Projekt Věda má budoucnost běží od roku 2011, nese záštitu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR a Akademie věd České republiky. V letošním roce je do něj zapojeno pět firem a 25 základních a středních škol v České republice a šest středních škol na Slovensku.
Na několik otázek odpověděl Radim Zabadal, koordinátor projektu:
Je projekt časově omezený, popřípadě do kdy?
Projekt spolupráce škol a firem Věda má budoucnost je koncipován vždy v rámci jednoho školního roku a jde v něm o propojení jedné konkrétní firmy s jednou či více školami zapojenými v projektu. Například první ročník spolupráce společnosti Škoda Auto se čtrnácti školami z Mladoboleslavska a okolí probíhal v rozmezí prosinec 2013 až květen 2014 s tím, že o pokračování spolupráce v následujícím školním roce nyní jednáme se zástupci společnosti Škoda Auto. V tomto případě se ale jedná primárně o spolupráci s učiteli základních škol pro zvýšení jejich motivace.
Je projekt otevřený pro další aktivní účastníky – pro firmy, školy (základní, střední i vysoké), popřípadě pro další instituce?
Projekt Věda má budoucnost vznikl před čtyřmi lety s cílem vytvořit širší platformu vzájemně spolupracujících škol a firem, zapojení dalších subjektů z řad firem i škol je tedy rozhodně žádoucí. Spolupráce nyní probíhá tak, že na každou firmu zapojenou do projektu se váže jedna či více škol. Z větší části jde o školy základní a střední, ale máme domluvenu spolupráci i s jednou vyšší odbornou školou. Cílovou skupinu je tedy možné zvolit na základě dohody s konkrétní firmou.
Jsou firmy spolupracující se školami nějak finančně motivovány, nebo je jejich účast na projektu zcela nezištná?
V současnosti je projekt ze 100 % financován firmami zapojenými do projektu. Jejich účast je nezištná, respektive možný užitek pro ně se projevuje až ve výhledu pěti a více let. Projekt spadá do oblasti společenské odpovědnosti firem.
Jestliže se firma (nebo jiná instituce) chce zapojit do vašeho projektu, jak má postupovat? Jaké formality jsou s tím spojeny?
Při zájmu o zapojení se nejprve sejdeme se zástupci firmy k osobnímu jednání a nastavíme spolupráci podle potřeb a finančních možností společnosti. Časově je vhodné nastavit spolupráci před zahájením nového školního roku. Je vhodné kontaktovat koordinátora projektu.
Je projekt otevřený pro spolupráci s jinými podobnými projekty?
S dalšími subjekty spolupracujeme též, ať již formou konkrétní spolupráce na projektu (Akademie věd ČR, Assessment Systems International), či formou sdílení informací a získání podpory od dalších institucí (MŠMT, NÚV, ČVUT, Svaz průmyslu a dopravy, Americká obchodní komora apod.). Zapojení dalšího subjektu je výsledkem diskuse o přínosu pro obě zapojené strany.
(šm)