Aktuální vydání

celé číslo

07

2020

Řízení distribučních soustav a chytrá města

Měření a monitorování prostředí v budovách a venkovním prostředí

celé číslo

Výroba lyží v Novém Městě na Moravě

Již před více než 110 lety se na Českomoravské vysočině vyráběly lyže v malých řemeslných dílnách a každý pár byl originálem. První páry lyží přišly na trh už v roce 1896. Truhlářský mistr Adolf Slonek v obci Rokytno (5 km od Nového Města) vyráběl první lyže v kuchyni, kde jejich špice napařoval v hrnci na plotně, aby je mohl ohnout na kole od vozu. Pokračovatelem ve výrobě se stal jeho nejstarší syn Adolf, který své výrobky testoval na vůbec prvních závodech v Novém Městě na Moravě. Po první světové válce se výroba rozeběhla naplno. Lyže byly vyráběny z jasanového dřeva a později také z hikory – tvrdého světlého ořechového dřeva ze Severní Ameriky. Nejprve se lyže vyráběly z jednoho kusu dřeva a od zimy na přelomu let 1935 a 1936 se začaly zhotovovat lyže lepené. Odlehčený střed lyže byl z měkkého dřeva, horní plát a skluznice byly z dřeva tvrdého. Lyže se již nenapařovaly a neohýbaly, ale lepily se do tvaru přímo na modelu.

 
Vzhledem k rostoucí poptávce se rozšiřoval jejich sortiment a vyráběly se běžky, speciální závodní lyže, skokanské lyže, sjezdové, slalomové a také dětské lyže. V průběhu druhé světové války se lyže přestaly vyrábět a hotové byly zabaveny Němci. Po roce 1948 byl z různých provozoven, mezi které patřila i firma Bří Slonkové – výroba nábytku a lyží, založen národní podnik Sport Nové Město (tam se vyráběly např. lyže značky Artis) a z něho se po transformacích stala akciová společnost Sporten, kde se lyže vyrábějí dodnes.
 
Na otázky o současné výrobě lyží odpovídal Ivan Hudák, obchodní ředitel společnosti Sporten.
 
Kolik lyží a jakých typů a značek se v Novém Městě vyrábí? Do kterých zemí se lyže vyvážejí?
Lyže vyvážíme do celého světa od USA přes Evropu, Skandinávii až po Japonsko. Vyrábíme mnoho typů lyží. Proto můžeme zákazníkům nabídnout varianty tak, aby se případně mohli lišit jeden od druhého. Celkem 80 % vyrobených lyží se prodává pod světovými značkami, např. Wed’ze, Hart, Rip’n’wood, Rossignol, Alpina, OneWay, Asnes, Madshus a mnoha dalšími.
 
Zaměřujete se také na lyže pro freestyle lyžování a skialpinismus?
Ano, takové lyže vyrábíme. Skialpinistické lyže máme ve dvou provedeních – závodní a hobby. Lyže pro freestyle a freeride jsou ve Sportenu vyráběny již několik let zejména pro zahraniční značky.
 
Jak probíhá ve firmě vývoj nových typů lyží?
Máme vlastní vývojové oddělení, které pracuje na nových lyžích pro značku Sporten, ale také spolupracujeme s vývojáři z firem, pro které vyrábíme. Zároveň nám rovněž pomáhají s testováním lyží.
 
Bylo by možné stručně popsat operace výroby lyží a zařízení použitá k jejich výrobě? Lze také získat obrázky z výroby lyží?
Bohužel stručně jejich výrobu popsat nelze, protože je hodně rozmanitá i vlivem mnoha modelů a konstrukcí. Ale jenom zhruba, kdybychom měli popsat aspoň jednu část. Na samém začátku příběhu lyže je dřevo. Vybíráme to nejlepší. U nás si dřevo řádně odpočine, necháme jej ještě jeden rok navíc vysychat přirozeně na volném prostranství. Dále je podrobeno sušení tak, aby všechny jednotlivé kusy měly na konci stejnou vlhkost. Pak jej důkladně přebereme a jednotlivé kusy spojujeme výhradně pomocí velmi spolehlivého zubového spoje. Na řadu přichází příprava dílců, dřevo tedy dostává již konkrétní tvary a dílce se klíží dohromady technologií, která zajišťuje dokonalé přilnutí a pevné spojení dílců. Pak nastane tvarování jádra. Mezitím se paralelně připravují další dílce – tvarují se lamináty a skluznice, připravuje se design atd. Poskládáním všech dílců dohromady lyže dostává svou tvář. Zbytek už závisí na finálním dokončení, zejména broušení.
 
Vyrábějí se lyže v dávkách stejných typů? Jak velké jsou tyto dávky?
Lyže se samozřejmě snažíme vyrábět v co největších dávkách, z důvodu snížení výrobní ceny. Ale pravda je, že velmi často děláme menší série exkluzivnějších lyží, jako např. lyži ze zcela přírodních materiálů, která se prodává v zahraničí za cenu až téměř 4 000 eur.
 
Jaké automatizační prvky jsou využívány při výrobě lyží?
Celý proces je řízen jako soustava dopravníků, vyhazovačů a zakladačů. Nejvíce je používána elektronika s moderními ovládacími prvky, které jsou řízeny počítačem. Lyže je vlastně z půdorysného, ale i z bočního pohledu soustava křivek. K tomu, aby byl materiál pro výrobu lyže nebo již hotový výrobek dokonale přesně opracován, je nutné pro výrobu používat programovatelné zařízení. Pro velké množství typů a délek lyží je nepředstavitelné seřizování linek a obráběcích strojů bez počítačů.
 
Je ve firmě zavedeno řízení logistiky, skladů a podobně?
Logistika je ve firmě Sporten složitá, protože se vyrábí široký sortiment lyžařských výrobků, které se skládají z rozdílných typů materiálů, odlišných nejenom typově, ale i rozměrově. Speciální materiály není možné objednávat v malém množství. Tím by se – náběhem a ukončováním jednotlivých šarží a typů – výroba prodražovala. Nebylo by možné uplatnit množstevní rabaty a navýšila by se cena dopravy. Tam, kde to typ materiálů a dodávky dovolí, řízení logistiky se zavádí. Pracujeme však na vnitřní logistice.
 
Jak se provádí testování a výstupní kontrola lyží?
V průběhu výroby je každý člověk zainteresován na kvalitě a ručí za svou práci. Celý proces je řízen řídicím systémem QAD (americký systém ERP). Každý pracovník je identifikován svým čárovým kódem od provedené práce až do výplaty. V tomto programu jsou evidovány výpadky a prostoje zařízení. V mezioperačních kontrolách se kontrolují jednotlivé hotové dílce, a kde už to lze, se průběžně měří parametry lyží. Na konci výrobních linek se dělá výstupní kontrola. Mezitím se provádějí kontroly materiálů na přilnavost jednotlivých vrstev k sobě, trhací zkoušky, destrukční zkoušky a mnoho dalších.
 
Návrh lyží a jejich výroba
V současné době jsou lyže velmi složitě tvarovány. Použité materiály ovlivňují tvrdost (flexi) a odolnost ve zkrutu (torzi) lyže. Zároveň hraje významnou roli design lyží. Pro takto složité tvary a provedení lyží je důležitý jejich návrh ve 3D prostředí a návaznost návrhového prostředí na výrobu. Proto se v pozdějších vydáních časopisu Automa k tématu vrátíme v článku, který popíše, jak jsou moderní lyže navrhovány a vyráběny.
(ev)
 
Obr. 1. Pohled na továrnu Sporten v Novém Městě na Moravě (zdroj: Sporten, a. s.)
Obr. 2. Ivan Hudák, obchodní ředitel Sporten, a. s.
Obr. 3. Výroba lyží je řízena jako soustava dopravníků, vyhazovačů a zakladačů (zdroj: Sporten, a. s.)