Aktuální vydání

celé číslo

05

2024

Velké jazykové modely a generativní umělá inteligence v průmyslové praxi

celé číslo

Úvodník

Vážení a milí čtenáři,
bojíte se černých koček? Říká se, že ve středověku byl strach z koček jednou z příčin množení hlodavců, za nimiž šly morové rány.

Co je obávanou černou kočkou současného průmyslu? Umělá inteligence? Digitalizace? Roboty? V souvislosti s tématem tohoto čísla mi na mysli vytanul pojem buzzword. Digitální transformace, chytrá výroba, edge, hluboké učení, průmysl 4.0, internet věcí... Buzzwords jsou termíny, které se s oblibou používají k reklamním kouzlům. Proto se mnozí už při jejich pouhém vyslovení oklepou, jako by jim přes cestu přeběhla černá kočka.

Články v tomto čísle se snaží tyto termíny alespoň trochu zbavit jejich tajemna tím, že vysvětlíme jejich podstatu. Třeba v odborném článku společnosti Yokogawa Digitální dvojče – klíč k efektivnímu rozhodování se hovoří o analýze dat. Musíme sbírat data, zpracovávat je v jednotkách edge a odesílat je do cloudu, kde budou analyzována. Ovšem proč? Co má být výsledkem takové analýzy? A jaké typy analýzy vlastně použít? To jsou otázky, které je třeba si položit dříve, než kolem sebe začneme mávat termíny velká data a hluboké učení, nebo raději vědečtěji anglicky: big data a deep learning.

Inženýrský pohled je založen na faktech, a ne na dojmech, na matematice, a ne na intuici. Například článek Digitalizace stávajících průmyslových provozů v procesní výrobě, který vznikl na základě prezentace pořádané firmou Endress+Hauser, nepřesvědčuje o „nutnosti podpory pokročilých technologií a platforem průmyslu 4.0, abyste odkryli vysoký potenciál dramatického zvýšení globální konkurenceschopnosti, robustnosti, flexibility a budoucího růstu vaší firmy“, ale hovoří o tom, že pro mnoho stávajících provozů v procesním průmyslu bylo dosud využití analýzy dat z provozní přístrojové techniky nedostupné, protože by jednoduše bylo příliš drahé. A článek navrhuje řešení – od firmy Endress+Hauser, ale když se pozorně začtete do dalších článků tohoto čísla, najdete podobná řešení také u jiných firem.

Omlouvám se copywriterům a reklamním agenturám, že jim ničím jejich oblíbené buzzwordy. Jim to však moc vadit nebude, najdou si další, nové, neotřelé. Automa je nástrojem komunikace od technika k technikovi, od inženýra k inženýrovi. Naším cílem je vzdělávat a odhalovat skutečné technické zázraky. Bez obav si pohlaďte černou kočku a začtěte se do článků o digitálních dvojčatech a průmyslovém internetu věcí.

Petr Bartošík, šéfredaktor