Aktuální vydání

celé číslo

07

2024

Elektrické, hydraulické a pneumatické pohony; polohovací mechanismy

Kamerové systémy a zpracování obrazu

celé číslo

Úvodník

Vážení čtenáři,

dobré nápady, znalosti a zkušenosti odborníků jsou „zlatou žilou“ každého podniku a stojí za to popřemýšlet, jak toto know-how zaznamenat, aby bylo po ruce v případě zapeklitých projektů nebo těžkých rozhodování. Ukládat znalosti do databáze a vytáhnout je, když jsou třeba, to je opravdu lákavá představa, zvláště dnes, kdy je o zkušené odborníky nouze. Předpokládá to, že lidé budou ochotni svůj důvtip skutečně sdílet. Současnosti a budoucnosti informačních systémů pro sdílení znalostí je věnována diskuse sedmi manažerů na str. 6 tohoto vydání. 

Já sama si umím představit sdílení pracovních postupů, ale jak zaznamenat ten fištrón mnohých odborníků, který pak vede k elegantním řešením? Nezdá se mi moc pravděpodobné, že i při největší ochotě pracovníků ke sdílení může být znalostní databáze úplná. S neúplnými datovými sadami si však dneska poradí metody umělé inteligence. Tyhle algoritmy se při zpracovávání velkých objemů dat učí a dost přesně doplňují to, co chybí. Pak se skutečně mohou dobrat ke správnému řešení. 

Zatímco nápady vynalézavých zaměstnanců míří do péče znalostních informačních systémů, jiné pronikavé myšlenky vedou ke vzniku nových firem, start-upů. Jejich zakladatelé věří, že se jim podaří nápad na nový výrobek či službu rozvinout a uvést na trh. 

Dovolím si terminologickou vsuvku. Leckomu se termín start-up nemusí líbit. Ale jak jej přeložit do češtiny? Začínající podnik? To není úplně ono. Start-upy vyrůstají z nápadu. Takže když si někdo otevře běžnou hospodu, jde sice o začínající podnik, ale nikoliv start-up. Co byste, milí čtenáři, řekli termínu „začínající podnik s nápadem“? Zakladatelé start-upů, označovaní nepěkně jako startupisté, jsou vlastně podnikatelé s nápadem. Často je jejich cílem vyvinout produkt či službu, vtrhnout s ní na trh a pak start-up prodat. 

Nápad je vzácné zboží, a proto se kolem start-upů vytvořila celá infrastruktura, jakési tržiště nápadů. Už několik let nechybí na žádném odborném veletrhu prostor vyhrazený start-upům, které tam vystavují takzvaně za hubičku. Čile k světu se mají webové portály pro start-upy – našla jsem tři také v češtině: www.czechcrunch.cz, www.mamnapad.cz, www.startuphelp.cz. Vznikají i firmy (často rovněž start-upy), které pomáhají v úspěšném rozjezdu start-upů. A v tomto tržišti nápadů loví.

manažeři zavedených firem, protože příhodná koupě start-upu může obohatit jejich podnik o cenné myšlenky, nápady a směry vývoje. A ty jsou nakonec i hodnotným přírůstkem jejich znalostní databáze. 

Přeji vám, milí čtenáři, léto plné dobrých nápadů.

Eva Vaculíková, redaktorka