Aktuální vydání

celé číslo

02

2021

Systémy pro řízení vodárenských sítí a ČOV

Hladinoměry

celé číslo

Úspěch týmu CTU CarTech na závodních okruzích v Německu a v Maďarsku

Studentský tým CTU CarTech (www.cartech.cvut.cz) již od roku 2009 staví a zdokonaluje vozy formulového typu a zúčastňuje se závodů Formula Student/SAE. Letos se tento tým na německém okruhu Hockenheimring v silné mezinárodní konkurenci umístil na devatenáctém místě a v maďarském Györu skončil s vozem se spalovacím motorem na senzačním třetím místě.

Na okruhu Hockenheimring

V závodě Formula Student/SAE v Německu ve dnech dnech 31. července až 5. srpna porazil tým CTU CarTech 58 univerzitních týmů z celého světa, a to i z věhlasných univerzit. Šlo o historicky „nejnabitější podnik“ mezinárodní soutěže Formula Student/SAE. Celkem se jej účastnilo 109 týmů z 25 států a pěti kontinentů, mezi nimiž byli i vítězové šesti předchozích ročníků – celkem více než 3 000 studentů.

Do kategorie vozů se spalovacím motorem nastoupilo 77 týmů. Tým CTU CarTech vyslal do soutěže jednomístný automobil (monopost) s označením FS.04. Oproti předchozí verzi FS.03 byla vylepšena geometrie rámu, optimalizováno sací a výfukové potrubí motoru a celý vůz významně odlehčen.

Závod začal statickými disciplínami (konstrukční návrh, analýza nákladů a obchodní plán) a pak následovaly jízda na čas na trati ve tvaru osmičky (pro zhodnocení kvalit podvozku) a jízda na technické trati. Vyvrcholením soutěže byl vytrvalostní závod na 22 km. Ten ověřoval všechny parametry vozu a zejména kvalitu jeho konstrukce. Ze 77 startujících nedokončilo tuto závěrečnou disciplínu 38 týmů. Odpadl i největší favorit, alianční tým univerzit DHBW Ravensburg a Oregon State University. O to cennější bylo, že tým CTU CarTech dosáhl šestnáctého místa. Do hodnocení se započítávalo i posouzení spotřeby, ve kterém patřil CTU CarTech mezi lepší týmy. Celkově se tento studentský tým umístil na devatenáctém místě.

Třetí místo v Maďarsku

Do soutěže Formula Student/SAE na okruhu v maďarském Györu (17. až 20. srpna) vyslal tým CTU CarTech dva vozy – jeden se spalovacím motorem a druhý na elektrický pohon.

Poroty statických disciplín, které jsou sestaveny ze zkušených techniků z celé Evropy, velmi ocenily celkové pojetí, technickou vyspělost, vizionářský koncept a také povedený vnější design vozu.

Pro vůz s elektrickým pohonem FSE.01 byla maďarská soutěž první velkou zkušeností, a úspěchem tak byla samotná účast ve všech disciplínách s minimem penalizací. V dynamických disciplínách si piloti „spalovací“ formule CTU CarTech poradili s průjezdem trati ve tvaru osmičky a skončili šestí. V disciplíně zaměřené na akceleraci skončili těsně druzí a v jízdě po technické trati pátí. Bodoval i vůz na elektrický pohon. Závěrečnou disciplínou byl vytrvalostní závod na 22 km. Český vůz s elektrickým pohonem dokázal náročný závod dojet až do cíle a nakonec obsadit čtrnácté místo. Piloti „spalovací“ formule i přes úmorných 36 °C ve stínu předvedli vyrovnaný výkon, neporazili žádný kužel a zajeli absolutně nejlepší čas. Favorizované vozy univerzit z Karlsruhe (Německo), Tallinnu (Estonsko) a Budapešti (domácí tým) dosahovaly v této disciplíně zpočátku výborných časů, avšak pravděpodobně z důvodu nedostatku paliva začaly jejich vozy s blížícím se cílem zpomalovat. Vůz studentů z Karlsruhe dokonce musel v posledním kole odstoupit. Po vítězství ve vytrvalostním závodě se vůz se spalovacím motorem CTU CarTech celkově umístil na třetím místě. Na druhou pozici přitom chybělo nepatrných 2,22 bodu.

(Šm, ev)

Obr. 1. Vůz FS.04 se spalovacím motorem startuje při akceleraci na 75 m s pevným startem

Obr. 2. Vůz FSE.01 na elektrický pohon ujíždí konkurenčnímu vozu při vytrvalostním závodě na závodním okruhu v maďarském Györu