Článek ve formátu PDF je možné stáhnout
zde.
Společnost AŽD Praha uvádí v těchto dnech do zkušebního provozu nový bezpečnostní systém VNPN (výstraha při nedovoleném projetí návěstidla). Ten výrazně zvýší bezpečnost železničního provozu. Systém je významný tím, že umí identifikovat a zastavit vlak, jehož strojvedoucí odjel bez dovolení, tedy na návěst zakazující jízdu, a navíc umí zastavit všechny okolní vlaky, jejichž bezpečnost by mohla být touto skutečností ohrožena.
„Na první pohled se to možná nezdá, ale jde o skutečný průlom v bezpečnosti vlakové dopravy,“ říká generální ředitel AŽD Praha Ing. Zdeněk Chrdle. Systém VNPN se skládá z obvodů umístěných u návěstidla (obr. 1), které identifikují každé projíždějící vozidlo. Výhodou je, že lze použít senzory již instalovaných počítačů náprav se směrovou funkcí. Každé zaznamenané vozidlo je konfrontováno s tím, zda jeho průjezd odpovídá tomu, jak jsou vlakové cesty postaveny a povoleny v příslušném elektronickém staničním zabezpečovacím zařízení ESA. Jestliže systém VNPN zjistí, že vozidlo minulo návěstidlo neoprávněně, ozve se dispečerovi varovná siréna a posléze je vyslán této vlakové soupravě povel k zastavení. Stejný povel je vydán i dalším vlakům v okolí přihlášeným ke komunikačnímu rádiovému systému.
Novinka bude zkušebně zavedena po dobu jednoho roku na trati Zdice–Protivín, a to v železniční stanici Čimelice. Výrobce, společnost AŽD Praha, je přesvědčen o významném přínosu k bezpečnosti, neboť mnoho nehod v minulosti bylo způsobeno právě projetím návěstidla v poloze stůj. Jmenujme např. události v Káranicích, Paskově, Přerově a také právě v Čimelicích, kde bude mít systém svou premiéru. „aVe všech těchto případech by nový systém nehodě zabránil. Zda budou novinkou doplněny stávající zabezpečovací systémy, teď záleží pouze na správci infrastruktury, SŽDC,“ upozorňuje Zdeněk Chrdle.
Nový systém může poskytnout i na tratích nevybavených vlakovým zabezpečovačem funkci zastavení vlaku v případech, že byly porušeny některé podmínky jeho cesty. Podobnou funkcí jako VNPN, tj. zastavit vlak při porušení podmínek další jízdy vlaku, disponuje pouze Evropský systém vedení vlaků ETCS, který se v rámci pilotního projektu a evropské interoperability začíná instalovat také v českých železničních koridorech. Se zavedením ETCS se však počítá pouze v hlavních koridorech. Systém VNPN je proto vhodný pro tratě, které nejsou určeny pro instalaci ETCS.
(AŽD Praha s. r. o.)
Obr. 1. Čidlo, které odhalí nepovolené projetí návěstidla