Aktuální vydání

celé číslo

10

2019

Automatizace v chemii a petrochemii

Hladinoměry

celé číslo

Studentské formule v ulicích univerzitního kampusu v Dejvicích

Ulice Technická v Praze se v úterý 9. října změnila na závodní okruh formulí. Veřejnost mohla v rámci akce Den s formulí sledovat předváděcí jízdy automobilů formulového typu postavených studentským týmem CTU CarTech. Studenti představili jízdní vlastnosti dvou modelů: se spalovacím motorem a s elektromotorem. Článek o výsledcích těchto vozů na závodních kruzích v Evropě byl otištěn ve vydání Automy č. 10/2012 na str. 6. V letošní verzi vozu se spalovací motorem (s označením FS.04) byl oproti předchozímu typu posunut motor v rámu blíž k pilotovi. Výsledkem je příznivější rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravu. Celková hmotnost vozu FS.04 klesla o 5 kg na 220 kg (bez pilota). Díky výrazně většímu počtu testovacích kilometrů se podařilo precizněji odladit nastavení vozu pro reálné podmínky a hlavně vyzkoušet více různých variant. V průběhu zmíněné akce byl veřejnosti představen nový „aerokit“ (přední a zadní přítlačné křídlo), vyvinutý pro konstrukci nové verze vozu pro příští sezonu. Dále konstruktéři uvažují o tom, že bude místo ocelového rámu použita konstrukce založená na karbonové skořepině (monokoku). Z uhlíkových vláken budou také nově vyrobeny ráfky vozu pro další zmenšení hmotnosti.

První verzi elektricky napájené formule pohání stejnosměrný elektromotor o maximálním výkonu 66 kW napájený akumulátorem Li-Pol o kapacitě 8 kW·h, na který vůz v závodním tempu ujede 22 km. Studenti samostatně navrhli a vyrobili např. regulátor pro řízení elektromotoru nebo akumulátor složený z jednotlivých článků. Pro příští verzi se počítá s novu koncepcí pohonného ústrojí, která přinese kromě jiného i vyšší napětí akumulátoru. Mechanicky se „elektroformule“ dále přiblíží své „spalovací sestře“, a bude tak těžit z její osvědčené koncepce.

Tým CTU CarTech letos obdržel od rektora ČVUT šek na 250 tisíc korun. Pro úspěch týmu CarTech jsou velmi důležité partnerské firmy, které vývoj vozů sponzorují. Jde o 50 českých a zahraničních firem. Generálním partnerem CTU CarTech je Škoda Auto a. s. Na tiskové konferenci prozradil Jaroslav Koloc z oddělení personálního marketingu Škoda Auto, jak důležité je pro firmu podporovat tuto studentskou aktivitu. Do vývoje automobilů naší firmy jsme již přijali šest absolventů ČVUT, kteří byli jako studenti zapojeni do projektu CTU CarTech. Pro nás je výhodné, že přijímáme absolventy, kteří již vědí něco o praktické činnosti.“

Další informace jsou na www.cartech.cvut.cz.

(ev)

Obr. 1. Studentské formule se proháněly ulicí univerzitního kampusu v Dejvicích

Studenti se nebojí nových přístupů

Radek Tichánek je vedoucím projektu CTU CarTech od jeho vzniku v roce 2007. Pod jeho vedením bylo již postaveno pět závodních studentských vozů. Požádali jsme ho, aby přiblížil charakter práce studentského týmu.

 Jaké obory studují studenti zapojení do týmu CarTech?

Většina studentů je z ústavu vozidel Fakulty strojní ČVUT v Praze. Ale protože auto má také elektrotechnické a elektronické součásti, jsou do našeho týmu zapojeni studenti z Fakulty elektrotechnické – z kateder pohonů a trakce, měřicí techniky, řízení, kybernetiky a dalších. Potřebujeme také provádět zkoušky materiálů, vývoj povlaků součástí a měření na vozidle a tyto práce se realizují formou semestrálních nebo diplomových prací v různých ústavech Fakulty strojní, např. mechaniky, materiálového inženýrství, strojírenské technologie a dalších.

 Studenti jsou v týmu vždy jen po omezenou dobu svého studia. Jak je vývoj formule ovlivňován migrací studentů?

Každý rok přibíráme nové studenty a ti starší odcházejí a každý rok postavíme jeden vůz. Takže jsme již postavili čtyři vozy a pátý s elektromotorem. Každá generace studentů postaví nový vůz.

 Projevuje se na konstrukci studentských formulí to, že studenti nejsou zatíženi stereotypy? Přicházejí s novými přístupy?

Ano, uvedu jeden příklad za všechny. Po celou dobu, co působím v projektu CarTech, se traduje, že aerodynamické úpravy, tzv. aerokit, nepřinášejí v nízkých rychlostech zrychlení. V poslední době jsou na prvních pěti místech v soutěžích studentských formulí pouze vozy vybavené aerokitem, všech pět finálových vozů mělo letos přítlačná křídla. Studenti tedy našli způsob, jak aerodynamické úpravy efektivně využít tak, aby se jejich vůz zrychlil.

Přiblížíte prosím vizi týmu CarTech do budoucna?

Rádi bychom, aby automobilový průmysl zadával studentům projekty v oblasti vědy a výzkumu. Dost často si automobilový průmysl sám vede svůj výzkum a některé výzkumné práce by mohl předávat mladším. Výzkumné projekty jsou většinou dlouhodobé, takže to by byla půda pro studenty, kteří by na tom mohli dlouhodobě pracovat – mohou řešit určitou část vozu, zkoumat a navrhovat nové materiály a podobně.