Článek ve formátu PDF je možné stáhnout
zde.
Nový předmět na katedře elektroenergetiky Fakulty elektrotechniky a informatiky Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava s názvem Komplexní návrh a testování elektrických zařízení (KNTZ) připravuje studenty na reálnou praxi, která je ve stále větší míře digitální. Studenti se v předmětu seznamují se základními normami, legislativou, způsobem návrhu, konstrukcí, výrobou a ověřováním rozváděčů.
Předmět Komplexní návrh a testování elektrických zařízení vznikl za podpory společností Eplan a Rittal, které jednak zajistily potřebné vybavení a zároveň se ve velké míře podílely na tvorbě osnov předmětu.
„Význam softwarové platformy Eplan na výuku je zcela zásadní, což víme, protože jsme spolupracovali již v minulosti. Díky podpoře firem Eplan a Rittal mají studenti možnost seznámit se s průmyslovými standardy a způsoby výroby rozváděčů v reálném prostředí,“ vysvětluje přímé napojení na praxi garant předmětu Ing. Petr Orság.
Studenti pak díky tomu vidí naživo, co se děje v rámci výroby. Uvidí také implementaci prvků automatizace do výroby, takže mají možnost ověřovat si potenciál celé platformy, a především nástroje Eplan Pro Panel, který umožňuje digitalizovat data a udržovat je neustále v aktuálním stavu. Data pak mohou využít jak ve výrobě, tak v následných změnových řízeních, která se v reálných situacích běžně vyskytují.
Největší výhodou je, že studenti sbírají zkušenosti, rozvíjejí svoje kompetence a přispívají ke svému profesnímu růstu již během studia. Získávají základy, které pak mohou v praxi dále prohlubovat. V závěrečných ročnících bakalářského i magisterského studia mají povinnou odbornou praxi, takže přicházejí se základním penzem znalostí do firem, kde je zapojují do řešení projektů. I tam mohou sbírat další zkušenosti a získat nad danou problematikou nadhled. Tím, že vidí smysl těchto činností, mají o ně větší zájem a chtějí se věnovat problematice projektování v poměrně rozsáhlém a složitém systému Eplan.
„Naše univerzita udržuje dlouhá léta úzkou vazbu na průmyslovou praxi. Tím pádem se snažíme sledovat a prosazovat změny, které se dějí,“ vysvětluje Petr Orság. A to, že absolventům zvyšují konkurenceschopnost při uplatnění na trhu práce, lze sledovat třeba i při realizaci bakalářských a diplomových prací.
Během studia mají studenti v bakalářském stupni studia za úkol vypracovat projekt inteligentního bytového rozváděče. V navazující formě studia zase navrhují řídicí rozváděč zadaného průmyslového technologického zařízení. Studenti mají potřebné základy, s nimiž přicházejí do praxe, takže se mohou lépe včlenit do projektových týmů a plnohodnotně spolupracovat se zkušenými elektroprojektanty. Také témata diplomových prací se vypisují ve spolupráci s firmami z praxe.
„Například ve spolupráci s firmou Ingeteam jsem vedl diplomanta, který vypracoval a úspěšně obhájil téma zaměřené na využití virtuálního dvojčete pro automatizaci průmyslové výroby rozváděče. Vypracoval obsáhlou práci, ve které využívá digitální platformu firmy Eplan, i když její potenciál nebývá ve většině menších firem plně využíván. Je to škoda, protože pořízení licence není levná záležitost,“ uvádí příklad Petr Orság. Je patrné, že se studenti musí naučit sledovat trendy, které se budou do budoucna prosazovat. Trend automatizace a online správy celého projektu je nevyhnutelný. Díky spolupráci s firmou Eplan mohou studenti využívat tyto moderní přístupy rovnou ve výuce.
[https://blog.eplan.cz]
(Eplan)
Obr. 1. Přednáška předmětu nazvaného komplexní návrh a testování elektrických zařízení na VŠB-TUO (přednáší Aleš Krhovský, konzultant firmy Eplan)
Obr. 2. Studenti využívají software Eplan v rámci partnerského programu Eplan Education