Článek ve formátu PDF je možné stáhnout
zde.
V poslední době už jsme tak trochu odvykli dynamice vývoje 90. let minulého století a přelomu tisíciletí. V jednotlivých oborech služeb a obchodu, průmyslovou automatizaci nevyjímaje, se spíše profilují lídři, zanikají firmy, které nebyly schopny držet krok, a společnosti se jednoznačně orientují na tradiční obchodní vazby. Najít si místo na slunci je pro jakýkoliv nový obchodní nebo servisní subjekt několikanásobně těžší, a to nejen z důvodu zavedených vztahů. O to zajímavější je sledovat vývoj a obchodní vzestup dynamické firmy, která se dokázala prosadit, získat věhlas a zaujmout pozici renomované značky, s níž je dobré při svých aktivitách počítat. Takovou firmou je DREAMland, spol. s r. o., původně z Mladé Boleslavi, k níž se již potřetí za uplynulých pět let vracíme, abychom mohli hodnotit a srovnávat.
A koho jiného se ptát než jednatele firmy Ing. Františka Kysely.
Byli jsme u toho, když se vaše firma začínala prosazovat na trhu, zaznamenali jsme období prudkého růstu. V roce 2013 jsme mluvili o plánech do budoucna. Co je tedy, pane Kyselo, u vás po dvou letech nového?
Poměrně hodně. Jak sami vidíte, přesídlili jsme. Původní pronajaté prostory v Čejetičkách přestávaly vyhovovat a my jsme už nechtěli dělat kompromisy. Naskytla se nám možnost koupit komerční objekt vyhovující našim současným potřebám i budoucím záměrům – navíc na logisticky výhodnější adrese v Kosmonosech. Poměrně náročná přestavba zabrala jeden rok a splnila naše očekávání na sto procent. Plocha administrativní budovy se přístavbou jednoho podlaží a rozšířením zastavěné plochy rozrostla na trojnásobek a poskytuje solidní zázemí všem našim činnostem. To je velmi důležité vzhledem
k rostoucím požadavkům servisu. Našim budoucím záměrům vyhovuje také dostatek prostor pro prezentace a školení. Kolegyně i zákazníci hodnotí kladně pohodlné administrativní zázemí a naši obchodníci mají dostatek jednacích prostor vybavených potřebnou technikou. V Čejetičkách nás také tížila nedostatečná plocha skladů a nevhodné prostory pro realizační divizi. Oboje máme v nové budově vyřešeno více než velkoryse, a neměly by nás tedy v budoucnu překvapit požadavky ani na růst objemu skladů, ani na realizace náročnějších zařízení.
Zmiňujete se o mnoha činnostech, o kterých nebylo ve vašich minulých záměrech nijak moc výrazně slyšet: servis, realizace projektů, školení, prezentace. Hodláte nějak zásadně měnit zavedený obchodní model?
To zcela jistě ne, nebo nijak převratně. Náš zákazník si cení především toho, že jej netlačíme do své představy obchodu nebo služeb. Nabízíme možnosti a zákazník si vybírá podle okolností: ceny, dodací lhůty, obecné dostupnosti (třeba v případě již nevyráběných či jinak nedostupných dílů), perspektivy svého zařízení. Jinak se chová zákazník z oboru automobilového průmyslu, který hledá co nejrychlejší řešení, třeba i bez ohledu na cenu, a jinak malý podnikatel, který chce udržet při životě věkovitý stroj. Máme řešení pro oba, a nejen pro ně.
Proto budeme dále nabízet a dodávat nové díly, ale současně mají v našem podnikání podstatnou váhu dodávky repasovaných dílů.
Opravy, ať už jde o prosté opravy, nebo opravy výměnným způsobem, představují efektivní řešení nenadálých provozních situací. Tady zcela jistě nebudeme nic měnit, spíše rozšiřovat, zlepšovat.
Výkupy nepotřebných dílů a v případě nefunkčních i následné repase nám umožňují mít skladem komponenty, které třeba výrobce již nedodává, nebo ano, ale s neakceptovatelnou cenou a dodací lhůtou. Nové servisní a skladovací zázemí nám umožňuje zákazníkovi nabídnout odkup a demontáž celých linek, popřípadě dokonce převzetí celých provozních jednotek. Tato služba by měla dostávat v naší nabídce daleko větší prostor. Princip je v tom, že zákazník nám předá halu plnou nepotřebné techniky, o nic dalšího se nestará a v dohodnutém termínu ji převezme zpět vyklizenou a připravenou pro nový záměr.
Náš servis, původně provádějící poměrně úzce specializované opravy, se za pomoci vysoce kvalifikovaných kolegů stává plnohodnotným článkem servisní sítě. Rozšiřujeme technické zázemí – přístrojové vybavení a testovací aparatury – a zdokonalujeme technologie. Opravy velkých nebo výkonných zařízení jsme nemohli provádět bez připojení provozních médií. To máme v nových prostorách vyřešeno. Zlepšené podmínky se už začínají projevovat v růstu podílu oprav ve lhůtě 24 až 48 hodin, což hlavně provozní zákazníci hodnotí velmi vysoko.
Původně jsme také dodávali a opravovali téměř výhradně automatizační techniku firmy Siemens. V současné době náš záběr sahá od hardwaru Siemens, Allen Bradley (Rockwell Automation), Omron, Mitsubishi Electric, Murrelektronik a dalších přes snímače Balluff, IPF Electronic, IFM electronic a Sick a pneumatické komponenty Festo až třeba po motory, převodovky a měniče frekvence SEW Eurodrive. Možná to zní nabubřele, ale dodat lze v podstatě cokoliv. Opravit dovedeme už většinu automatizační techniky, sami nebo v kooperaci. Omezující jsou spíš požadavky zákazníka než naše možnosti.
Výše zmíněné samo o sobě klade vysoké požadavky na kvalifikaci našich pracovníků, na prostory, na potřebnou techniku. Zákazník ale žádá víc: nechce jen dodat – chce vědět. Nechce se starat o několik subdodavatelů – chce generálního dodavatele. Nechce do naší firmy jen volat – potřebuje se sejít s kvalifikovaným obchodníkem a řešit problémy na místě, v provozu. A my určitě nebudeme říkat: „Nezlobte se, tohle neumíme.“
Proto budujeme zázemí pro školicí středisko. Proto vznikla realizační divize. Proto posilujeme obchod. Mimochodem, dnes již máme své prodejní techniky ve všech krajích České republiky, na Slovensku, v některých oblastech Polska a zvažujeme rozšíření o další teritoria. Exportní oddělení má zákazníky doslova po celém světě a jeho záběr se rozšiřuje.
Vidíme, že budoucnost mají komplexní firmy, a pracujeme na tom, abychom takovou firmou byli i my. Takže celkový trend nevybočuje z našeho obchodního modelu, jen prostě rosteme.
Růst ale nikdy nebývá bez problémů, určitě se nevyhýbají ani vám.
Ano, samozřejmě… Nemá cenu rozebírat podnikatelské prostředí České republiky. Neustále se měnící legislativní normy, rostoucí a často nesmyslná byrokracie, vysoké zdanění práce – s tím nenaděláme nic. Dost nás tíží obecný nedostatek kvalifikovaných technických pracovníků. Servisní techniky, programátory, elektroniky se zaměřením na PLC hledáme v podstatě stále. Automatizační hardware bohužel nemůže opravovat nebo prodávat člověk s úřednickou kvalifikací. Začínáme proto například spolupracovat s technickými školami a vychovávat si vlastní odborníky. To je ale samozřejmě strom, který
nese ovoce až po letech. Také se snažíme vytvářet našim zaměstnancům takové podmínky, aby jim stálo za to u nás pracovat. Soudě podle toho, že nemáme problémy s odchody našich odborníků jinam, se nám to zřejmě i daří.
Nová budova, nové obchodní aktivity, výchova odborníků… To zní u firmy, která na trhu ještě není deset let, jako příznaky úspěchu. Počítáte se mezi úspěšné firmy? Prozradíte nám svůj recept na úspěch?
Víte, samozřejmě si uvědomuji, že to, co děláme, nejde samo sebou. Těší mne, že firma prosperuje takovým způsobem, že jsme schopni investovat, sledovat trendy, držet se v hlavním proudu. Ale že bychom měli ten pocit, kterému se lidově říká „za vodou“, to vůbec ne. Takže ani ten recept na úspěch vám asi neřeknu. Snad jen nezastavovat se. Protože když se v podnikání zastavíte, vývoj běží kolem vás dál a vy se propadáte na konec startovního pole. Ano, tak by se to dalo popsat: dívat se dopředu a nezastavovat. Vlastně je to prosté…
Děkuji Vám za rozhovor.
(ed)
Obr. 1. Nové sídlo firmy
Obr. 2. Jedno z testovacích pracovišť servisu
Obr. 3. Pohled do skladu náhradních dílů