Aktuální vydání

celé číslo

12

2021

Automatizace v chemickém a petrochemickém průmyslu

Průtokoměry a regulační ventily

celé číslo

Rok inovací ve firmě Compas automatizace

Česká inženýrská a dodavatelská společnost Compas automatizace nabízí řešení v oblastech průmyslové automatizace a výrobních informačních systémů MES na platformě moderní řídicí a informační techniky. V roce 2014 se vedení firmy rozhodlo přijít s novými výrobky a systémy a také modernizovat a inovovat své pracovní prostředí. O tomto dynamickém období ve firmě hovoří jednatel společnosti Compas automatizace Vlastimil Braun.

 
Rozhodli jste se inovovat dodávané systémy i pracovní prostředí ve firmě. Co vás vedlo k tomuto rozhodnutí?
Motivací pro inovace bylo delší období evropské recese, které firmu Compas, známou svými pokrokovými řešeními průmyslové automatizace a MES, spíše aktivuje. Pracujeme na projektech po celém světě a současné prostředí evropských ekonomik se nám jeví jako investičně pospávající, což pro Evropu a její budoucnost není zdravé. Proto jsme zahájili několik interních projektů inovace, abychom ukázali partnerům a klientům, že to jde i jinak.
 
Co bylo cílem tohoto inovačního úsilí?
Chceme vytvořit špičkově vybavené pracovní prostředí a poskytnout zaměstnancům nejmodernější nástroje pro inženýrskou práci. Věříme, že inovativní prostředí inspiruje naše inženýry k inovativní práci, a to jak při vývoji našich produktů, tak při řešení projektů. Cílem je samozřejmě větší spokojenost zákazníků s našimi dodávkami.
 
Jaké konkrétní inovační projekty jste ve firmě uskutečnili?
Začal bych našimi zákazníky, protože orientace na zákazníka byla vždy nejdůležitější strategií firmy Compas po celých 24 let její činnosti. Vytvořili jsme nové webové stránky, které lépe vysvětlují aktivity společnosti Compas a uvádějí inovativní řešení, která nám umožňují realizovat naši klienti.
 
Jakou cestou jste se při obnovování webových stránek pustili?
Informace poskytujeme zájemcům na nových stránkách www.compas.cz a www.comes.eu a naší filozofií je „zkratka“. To znamená, že stránky jsou daleko stručnější než dřívější verze, která obsahovala podrobné technické popisy našich aktivit. Jsou navrženy v takzvaném responzivním designu, což znamená, že se automaticky přizpůsobují počítači, tabletu či chytrému telefonu návštěvníka. To odpovídá moderním trendům přístupu k informacím. Hlavní stránky spolu s mikrostránkami www.oee.cz a www.6es7.cz vytvářejí obraz o našich inženýrských aktivitách v průmyslové automatizaci a výrobní informační technice včetně aplikací, jako je COMES OEE, a logistických aktivitách v dodávkách automatizačních komponent Siemens TIA. Věřím, že celý náš web vytváří jasný a příjemný pohled na naši firmu (úsměv).
 
Dotýká se modernizace také dodávané automatizační techniky a výrobních informačních systémů? Na jaké novinky se mohou zákazníci těšit?
V oblasti moderní automatizační techniky jde především o nové výrobky společnosti Siemens TIA, nové řady řídicích systémů Simatic S7-1500 a S7-1200, programování na portálu TIA, novou verzi procesního řídicího systému Simatic PCS7 v. 8, v technice pohonů na produkty Simotion a Sinamics a využití průmyslových IPC pro realizaci projektů.
 
V oblasti informačních výrobních systémů vyvíjíme nové verze standardních aplikací v systému COMES pro řízení diskrétních i šaržově orientovaných výrobních procesů, řízení jakosti výroby a vysledovatelnosti výroby, úspěšně aplikujeme systém pro sběr dat z výroby a jejich vyhodnocování COMES OEE a s našimi klienty z průmyslu vyvíjíme nové verze standardních aplikací COMES WMS a COMES Maintenance. Rád bych uvedl, že například spolupráce na vývoji a ověřování našich aplikačních programů COMES je velmi dobrou příležitostí, jak mohou podniky získat moderní výrobní informační nástroje a přitom investovat minimální prostředky.
 
Hovořil jste také o tom, že ve firmě zavádíte nové inženýrské a informační prostředky. Jaké?
Ano. Investovali jsme dvanáct milionů korun: loni do hardwaru informační sítě společnosti, telefonní ústředny, notebooků a chytrých telefonů, letos především do softwaru. Instalovali jsme špičkový systém DMS pro správu dokumentů, které vznikají při zakázkách. Systém hlídá změny a revize, má fulltextové vyhledávání a mnoho dalších funkcí. To je velmi významné, protože v současnosti spravujeme okolo 1,5 milionu elektronických dokumentů, které byly vytvořeny při zakázkách. Přestože jsme i dosud používali velmi dobrý systém správy dokumentů, bude ten nový přispívat ke kvalitě našich projektů především v oblastech s vysokými požadavky na jakost dokumentace, např. ve farmaceutickém nebo automobilovém odvětví.
 
Dalším novým systémem v naší firmě je MS DYN CRM pro podporu a dokumentaci komunikace se zákazníky, který zefektivní týmovou spolupráci a zlepší výkonnost obchodní činnosti. Současně jsme modernizovali i naše systémy CAD, ekonomické systémy a pro zaměstnance jsme vytvořili velmi přívětivý docházkový systém, který funguje v rámci našeho systému COMES (úsměv).
 
Pro inovaci informačních systémů ve firmě jsme využili také dotační programy, takže se sluší poděkovat i těmto evropským iniciativám.
 
Jak se tolik nových aktivit odráží na atmosféře firmy? Neunavuje vás tolik změn?
Přiznám se, že na jedné straně trochu unavenější jsme, protože běží velké množství interních modernizačních projektů. Energii nám dobíjejí naše úspěchy. Máme radost, když se novinky líbí našim klientům. Dobrý pocit máme také z toho, že jsou naši kolegové spokojeni s novým pracovním prostředím vybaveným novými nástroji. Průběžně posilujeme náš tým o nové vývojové inženýry a informační specialisty – jak jinak bychom je mohli získat?
 
Kde se s vaší firmou budou moci zákazníci setkat osobně?
Připravujeme se na dvě důležité akce: na konferenci Moderní technologie pro potravinářství 16. září v Olomouci a na Firemní dny Compas 1. a 2. října při MSV 2014 v Brně. Pro obě akce chystáme příspěvky a prezentaci novinek z automatizace, výrobních informačních systémů i ukázky inženýrských nástrojů.
 
Obr. 1. Projektový inženýrink společnosti Compas automatizace

Obr. 2. Odpočinková terasa