Článek ve formátu PDF je možné stáhnout
zde.
Společnost ABB ve spolupráci s Pražskou energetikou umožní majitelům elektromobilů rychle dobíjet baterie vozů zdarma. areálu Pražské energetiky v ulici Na Hroudě, v Praze-Vršovicích, byl 20. června 2011 zahájen provoz první rychlonabíjecí stanice určené pro elektromobily. Provoz rychlonabíjecí stanice poslouží pražským energetikům k testování jejich sítě, protože dosud vlastně nejsou zkušenosti s tímto způsobem nabíjení. Tak se získají další poznatky využitelné k rozvoji tzv. chytrých sítí – smart grids, ve kterých jsou nyní také testovány např. chytré elektroměry schopné oboustranné komunikace,
a to ve čtyřech tisících pražských domácností.
Rychlonabíjecí stanice ABB Hermes 1.0 o výkonu 50 kW podporuje výhradně certifikovaný standard rychlého stejnosměrného nabíjení CHAdeMO, takže zde lze nabíjet pouze vozidla vybavená tímto standardem: Citroen ZERO, Peugeot iON, Nissan Leaf, Mitshubishi i-MiEV a Subaru Stella. Stanice využívá techniku rychlého stejnosměrného nabíjení, tzv. DC Fast Charging. Úlohu nabíjecí jednotky zabudované ve vozidle při tomto způsobu nabíjení přebírá externí, zpravidla velmi silná nabíjecí stanice o výkonu 50 až 250 kW. Po připojení nabíjecí stanice k vozidlu prostřednictvím rozhraní CHAdeMO probíhá komunikace mezi externí nabíjecí stanicí a řídicí jednotkou vozidla. Nejprve je zkontrolováno bezpečné spojení s vozidlem, připravenost vozidla a nabíjecí stanice a další funkce. Poté je interní nabíjecí systém vozidla vyřazen a jeho úlohu přebírá právě externí nabíjecí stanice, která po celou dobu nabíjení neustále spolupracuje s řídicí jednotkou vozidla. Nabíjecí doba se v tomto případě obvykle pohybuje v rozmezí 15 až 30 minut, podle stupně vybití a jmenovité kapacity akumulátoru. U osobního elektromobilu ABB se stanicí Hermes 1.0 o výkonu 50 kW lze počítat s dobou nabíjení přibližně 15 minut. Za tuto dobu se akumulátor nabije z 25 na 80 % své kapacity, což je v praxi nejběžnější situace. Stojí za povšimnutí, že jde o dobu srovnatelnou s dobou běžného čerpání paliv u benzinové pumpy. K nabíjení z 80 na 100 % kapacity akumulátoru je třeba dalších přibližně 50 minut, protože se akumulátor nabíjí nejrychleji na začátku a nejpomaleji ke konci plné kapacity.
Když se použije výkonnější verze stanice ABB (100, 200, 250 kW) lze dosáhnout podstatně kratších nabíjecích časů. Na výkony 200 a 250 kW jsou však dimenzována především těžká vozidla (např. elektrobusy MHD atd.).
Druhou, běžnější metodou je pomalé střídavé nabíjení, AC slow charging, kdy je využívána nabíjecí jednotka zabudovaná ve vozidle, jejíž výkon je ve většině případů limitován proudem 16 A s ohledem na jištění zásuvek v běžných domácnostech či garážích. V tomto případě trvá nabíjení pět až osm hodin (s ohledem na aktuální stupeň vybití akumulátoru a jeho jmenovitou kapacitu). V případě, že výrobce vybaví elektromobil silnější nabíjecí jednotkou (např. 32/64 A), je využíváno rychlé střídavé dobíjení, AC fast charging, a příslušná doba nabíjení se adekvátně zkracuje.
(ABB)