Aktuální vydání

celé číslo

08

2024

Automatizace v potravinářství a farmacii

Měření a regulace průtoku, čerpadla

celé číslo

Program Cepot vstupuje do letního cyklu projektů

Centrum podpory talentů (Cepot), které působí při katedře řídicí techniky Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze a které je čtenářům časopisu Automa již dobře známé, vstupuje do třetího letního cyklu studentských projektů. Celkově jde o cyklus sedmý. V čísle 3/2008 časopisu Automa jsme v souvislosti s ukončením pátého cyklu psali o velice dobré technické kvalitě řešených studentských projektů. Tato skutečnost, spolu s posunem k tématům taženým průmyslovou praxí, se potvrzuje i nadále, jak ukázaly obhajoby projektů uskutečněné letos v červnu.
 
Letní cyklus studentských projektů je výjimečný tím, že studenti o prázdninách zpravidla nemají žádné další studijní povinnosti, a mohou se tak naplno věnovat práci na svých projektech. Důležité je, že se tak děje namísto účasti na různých prázdninových brigádách, které bývají krátkodobé, většinou nesouvisejí se studiem a studenti je vyhledávají především z finančních důvodů. Jestliže ovšem využijí nabídku programu Cepot, mohou se za dobrých finančních podmínek věnovat práci tvůrčí, technicky náročné a slibující hmatatelný výsledek, který najde využití v praxi. Projekty řešené v rámci programu Cepot navíc často směřují k bakalářské nebo diplomové práci.
 

Významné projekty šestého cyklu

Důležitou událostí šestého cyklu bylo, že Rotary klub Praha Classic vypsal odměnu 5 000 korun za studentský projekt. Tuto odměnu získal Eduard Doskočil, jehož projekt Modul inerciální navigace byl již v předchozím cyklu oceněn hodnotitelskou komisí programu Cepot. Zástupci Rotary klubu, podporujícího zejména akce humanitárního a vzdělávacího charakteru, na projektu vedle technického obsahu oceňovali i možné využití jeho výsledku nevidomými občany. Na základě výsledků marketingové studie vypracované v pátém cyklu totiž autor spolu se zadavatelem změnil cíle projektu tak, aby vzniklo navigační zařízení použitelné v uzavřené budově, kde není k dispozici signál družicové navigace (GPS). Nevidomí tak u vchodu do budovy dostanou příslušný přístroj, s nímž se mohou v budově mnohem snáze orientovat.
 
Hodnotitelská komise programu Cepot ocenila ještě dva projekty. Jednak dlouhodobý a tradičně dobře hodnocený projekt Stabilizovaná platforma pro kamerový systém pro bezpilotní letoun Sojka studentů Martina Řezáče a Jaroslava Žohy, který byl oceněn i v pátém cyklu a o němž jsme několikrát psali. Projekt, který je reakcí na jednoznačnou poptávku z praxe, je nyní již dokončen. Dále byl jako nejlepší z projektů v šestém cyklu oceněn projekt Ondřeje Nývlta Automatizace rodinného domu, řešený na požadavek společnosti Wago Elektro, spol. s r. o., jež bude jeho výsledek nabízet mezi svými produkty. Autor vytvořil program umožňující uživateli snadno konfigurovat řídicí systém rodinného domu při zachování všech předností a flexibility modulárního řídicího systému značky Wago. Současně se předpokládá využití techniky běžné v domovní automatizaci. Řídicí systém mohou nyní nastavovat i uživatelé nebo instalační firmy bez programátorské praxe, neboť pro to postačuje zběhlost např. v oblasti kancelářských počítačových progamů.
 
Za zmínku stojí i projekty především výzkumného rázu řešící jemné nastavování polohy (oblasti mikro a nano), např. projekt Kalibrace kapacitního snímače, s výsledky využitelnými ve spojení s piezoelektrickým krokovým motorem pro jemné ovládání např. laboratorního mikroskopu, nebo projekt Bezkontaktní mikro- a nanomanipulace pomocí dielektroforézy, využitelný např. při osazování desek plošných spojů miniaturními součástkami. Poznatky, zejména experimentální, získané při řešení obou uvedených projektů budou využity v rámci evropského projektu Golem, na němž spolupracuje i katedra řídicí techniky.
 

Cepot partnerem projektu CarTech

Do letního cyklu vstupuje program Cepot nově jako partner projektu CTU CarTech, realizovaného na ČVUT v Praze Fakultou strojní a Fakultou elektrotechnickou. Cílem projektu CarTech je zkonstruovat závodní vůz do soutěže Formula Student/SAE a zúčastnit se v konkurenci mezinárodních univerzitních týmů závodů na okruhu v německém Hockenheimu. V letním cyklu Cepotu tak běží tři dílčí projekty, na nichž pracuje šest studentů, přičemž cílem je vytvořit elektroniku pro diagnostiku, kontrolu trakce a řazení. Studenti programu Cepot jsou součástí přibližně čtyřicetičlenného týmu, který na voze pracuje. Prototyp vozu by měl vyjet na jaře roku 2009. Budou v něm použita technická řešení vycházející z koncepce distribuovaného řídicího systému se sběrnicí CAN, která v rámci svého působení v programu Cepotu vyvinul tým studentů z projektu Eurobot (viz článek v časopise Automa č. 6/2008 na str. 71–73).
 

Závěr

Protože v srpnu 2008 končí grantová finanční podpora Evropským sociálním fondem, končí i program Cepot, alespoň v současné podobě. Realizátoři programu Cepotu nyní usilují o to, aby program pokračoval i nadále, neboť jde o program nanejvýš smysluplný a zástupci průmyslových firem i zúčastněnými studenty hodnocený jako velmi přínosný. Ohlasy na realizované aktivity, řešené projekty a další informace o programu Cepot i jeho realizátorech, kterými jsou ČVUT v Praze, Fakulta elektrotechnická, katedra řídicí techniky, a společnost Verema, spol. s r. o., lze nalézt na webových stránkách http://www.cepot.cz
 
Ing. Pavel Burget,
katedra řídicí techniky FEL ČVUT
v Praze, Cepot