Článek ve formátu PDF je možné stáhnout
zde.
U stanice metra Národní v Praze, na náměstíčku u nového obchodního centra Quadrio, bylo postaveno a uvedeno do provozu ojedinělé dílo. Umělec David Černý navrhl tvář Franze Kafky, která se skládá ze 42 otáčejících se pater. Socha je inspirována Kafkovým dílem Proměna. Patra se každou chvíli dají neslyšně do pohybu, každé v jiném okamžiku. Tvář se poměňuje a v jeden moment se vytvoří celý obličej. Slavný pražský rodák se po každé své proměně dívá jiným směrem, jako by se rozhlížel po svém okolí. Proměna je umocněna odlesky leštěného nerezového plechu, z něhož jsou vyrobena jednotlivá patra sochy.
Jedenáctimetrovou sochu o hmotnosti 39 tun vyprojektovala, zkonstruovala a instalovala společnost DEIMOS, výrobce automatizační techniky, řídicí a pohonný systém dodala společnost Siemens.
„Z laického hlediska je socha tvořena podstavcem a 42 patry. Pohledem technika se ale jedná o 252 větších konstrukčních segmentů, téměř jeden kilometr kabelů, 1 500 m² nerezového plechu zrcadlového lesku a více než 16 300 kusů spojovacího materiálu. Při konstrukci jsme vytvořili 3D model, jehož datový objem činí více než 20 GB. Model jsme rozkreslili na 2 039 technických výkresů,“ uvádí Jan Kislinger, ředitel firmy Deimos, která je generálním dodavatelem sochy, a doplňuje: „Pohyb sochy zajišťuje 42 synchronních motorů, které jsou napájeny 21 motorovými moduly. Vše je řízeno systémem Simotion,
který dodala společnost Siemens.“.
„Konstrukce sochy a nároky na její technologickou část jsou výjimečné relativně vysokým počtem nezávisle řízených os. Do konstrukčního řešení jsme dále zakomponovali variantu napájecí jednotky s rekuperací, která vrací většinu brzdné energie zpět do sítě. Tato konfigurace pohonného systému sochy umožňuje úsporu energie v řádu desítek procent,“ popisuje Jiří Karas, ředitel obchodního úseku Motion Control společnosti Siemens, a dodává: „Jedním ze základních požadavků technické části projektu byla aplikace otevřeného řídicího systému, který v budoucnu umožní snadno rekonfigurovat veškeré pohyby zařízení. Chování sochy je tedy kdykoli možné upravit podle přání jejího autora.“
Videozáznam ze stavby tohoto uměleckého díla je zde:
http://vimeo.com/110485952. V některém z příštích vydání časopisu Automa bude uveden článek popisující technické řešení tohoto projektu.
(ev)
Obr. 1. Tvář Franze Kafky v průběhu proměny (a) a po proměně (b)