Palubní kamera automaticky rozeznává dopravní značky
Systémy, které dokážou rozeznat registrační značky automobilů, již na mnoha místech sledují průjezdy křižovatkami na červenou nebo překročení maximální povolené rychlosti, a přispívají tak ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu.
Podobné systémy ovšem mohou rozpoznávat nejen registrační značky automobilů, ale také např. dopravní značky podél komunikací, a tudíž pomoci řidičům vyhnout se nebezpečným situacím nebo minimálně pokutám za porušení dopravních předpisů. Riziko neúmyslného porušení dopravních předpisů je značné zejména u řidičů, kteří jedou v neznámém prostředí nebo projíždějí úseky s probíhající stavební činností.
Obr. 1. Systém pro rozpoznávání dopravních značek (foto: Siemens VDO)
V systému vyvíjeném společností Siemens snímá kamera CMOS umístěná v automobilu poblíž zpětného zrcátka dění před vozidlem a vyhledává dopravní značky porovnáním snímaného obrazu se vzory značek uloženými v paměti systému. Informace o rozpoznaných značkách poté předává palubnímu počítači. Rychlostní limit se zobrazí na displeji rychloměru nebo na průhledovém displeji (head-up; obr. 1). Zvukové znamení upozorní řidiče, že překročil povolenou rychlost, nebo dokonce minul značku se zákazem vjezdu (např. vjel do jednosměrné ulice v protisměru). Systém lze spojit i s tempomatem, který potom může automaticky uzpůsobit rychlost podle dopravního značení.
Není problém rozeznávat i doplňkové tabulky s omezením platnosti rychlostního limitu pro určité typy vozidel nebo s časovým omezením a systém lze též kombinovat s navigačním systémem GPS, který zjistí, je-li vozidlo v obci, mimo obec nebo na dálnici.
Předpokládá se, že systém bude řidičům sloužit v kombinaci nejen s GPS, ale i s dalšími systémy, např. se systémem pro rozpoznání jízdního pruhu (výrazně upozorní řidiče na vyjetí z jízdního pruhu bez znamení o změně směru jízdy – tedy např. při vjetí do protisměru při mikrospánku), se systémem nočního vidění nebo systémem pro navádění při parkování.
Systém rozeznávání dopravních značek je zatím navržen pro použití v nových vozidlech, neboť komplikované síťování jeho komponent by při dodatečné montáži bylo příliš nákladné.
Je třeba pamatovat na to, že jde o asistenční systém, který řidiči pouze pomáhá při řízení, ale nesnímá z něj odpovědnost za dodržování dopravních předpisů a bezpečnou jízdu.
(Bk)
|