Aktuální vydání

celé číslo

08

2024

Automatizace v potravinářství a farmacii

Měření a regulace průtoku, čerpadla

celé číslo

ÖBB a Siemens vyvíjejí regionální elektrickou jednotku s přídavným akumulátorem

Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) a Siemens Mobility vyvíjejí kombinované trolejové a akumulátorové napájení pro železniční vozidla. Prototyp regionální nízkopodlažní elektrické jednotky Cityjet eco s přídavným akumulátorem je součástí skupiny vozidel Desiro ML. Umožňuje zavést tichou a čistou dopravu i na neelektrizovaných tratích. Díky možnosti akumulátorového napájení lze využít přednosti elektrického provozu i tam, kde dosud jezdí osobní vlaky poháněné spalovacími motory. Ve srovnání s nimi Cityjet eco významně spoří energii, úplně odstraňují místní emise zdraví škodlivých látek a významně snižují globální emise, měnící klimatické podmínky na Zemi. Emise CO2 mohou být sníženy o až 50 %. Po rozsáhlém testování této nové elektrické trakční jednotky se očekává její uvedení do provozu ve druhé polovině roku 2019.

Kombinované trolejové a akumulátorové napájení vozidla Cityjet eco umožňuje pomocí sběrače na elektrifikovaných tratích napájet pohon vozidla z trakčního vedení a elektrickou energii zároveň ukládat do zabudovaných akumulátorů. Tato elektrická energie pak může být použita pro provoz na ne­elektrizovaných tratích. Jakmile vlak opustí elektrizovanou trať, kompletní napájení vlaku včetně trakčního pohonu je zajištěno vestavěnými akumulátory. Tato koncepce odpovídá současnému stavu částečné elektrizace železniční sítě a dovoluje zavést bezemisní provoz na sousední tratě bez elektrizace. Cestujícím se zároveň nabízí přímé spojení bez přestupu. Přitom není nutné budovat zvláštní zdroje a infrastrukturu pro nabíjení – k tomu je využito standardní trakční vedení na elektrizovaných tratích. Akumulátor je využíván i k ukládání energie při rekuperačním brzdění na spádech a při zastavování, což dále snižuje spotřebu energie a tím i emise CO2.

V pilotním projektu, na kterém se významně podílejí i vývojoví pracovníci z českých konstrukčních pracovišť společnosti Siemens, je použito vozidlo z právě probíhající sériové výroby elektrických jednotek Siemens Desiro ML pro ÖBB. Konstrukce vozidla umožňuje dodatečné zatížení střechy. Tímto postupem může být obvyklá výrobní a dodací lhůta nového kolejového vozidla 36 měsíců zkrácena na méně než polovinu.

Akumulátorový zdroj ve vloženém voze upravené třívozové trakční jednotky zahrnuje tři akumulátorové zásobníky, dva polovodičové DC/DC měniče, chladič akumulátoru a další elektronická zařízení. Ve vozidle jsou použity vysoce odolné lithium-titaničité akumulátory (LTO). V porovnání s konvenčními lithium-iontovými akumulátory umožňují LTO akumulátory použít výrazně větší nabíjecí proudy pro rychlé nabíjení. Díky speciální tepelné koncepci akumulátorových zásobníků se očekává, že životnost článků ani stav nabití akumulátoru nebudou ovlivněny vnějšími povětrnostními podmínkami. Životnost akumulátorů se očekává okolo patnácti let, tj. výměna se předpokládá pouze jednou za celou dobu životnosti vozidla.

Siemens a ÖBB společně představily první výsledky inovativního pilotního projektu již v polovině září ve Vídni, s prototypem vozidla se mohla široká veřejnost seznámit na mezinárodním veletrhu dopravní techniky InnoTrans 2018 v září v Berlíně.

[Tisková zpráva Siemens Mobility, září 2018.]

(ed)

Obr. 1. Elektrická jednotka Cityjet eco může být napájena z trakčního vedení i z akumulátorových baterií