Článek ve formátu PDF je možné stáhnout
zde.
Ve Stuttgartu se ve dnech 5. až 8. října 2021 uskutečnil, kromě veletrhu Vision (viz článek na str. 43), také komplex veletrhů Motek/Bondexpo. Jde o společný veletrh automatizace výroby a montáže (Motek) a veletrh lepení a spojovací techniky (Bondexpo). Ačkoliv to je mezinárodní veletrh, soustředí se zejména na návštěvníky z průmyslové oblasti v okolí Stuttgartu a z Bádenska-Württemberska. Přesto stojí i pro českého návštěvníka za to se zde zastavit, zvláště v současné době, kdy šlo o jeden z mála veletrhů, které se na podzim mohly konat.
Protože jsem se ráno zdržel dopravou na výstaviště, nestihl jsem slavnostní gong, kterým byl veletrh v úterý v devět hodin dopoledne zahájen. Ze stánků prý byl doprovázen aplausem vystavovatelů. Ale slavnostní a radostná nálada vydržela i nadále: veletrh se podařilo uspořádat sice s mnoha bezpečnostními opatřeními, ale naživo. „Ano, jsme zpátky!“ řekla Bettina Schallová, výkonná ředitelka pořadatele veletrhu, společnosti P. E. Schall GmbH & Co. KG, na zahajovací tiskové konferenci.
Veletrhu se zúčastnilo 453 vystavovatelů z 25 zemí. Stejně jako na souběžném veletrhu Vision i zde byli vystavovatelé příjemně překvapeni počtem a zájmem odborných návštěvníků.
Poutavou součástí veletrhu byla Aréna integrace, kde vystavovatelé představovali na konkrétních příkladech, jak jejich produkty při výrobě spolupracují. Například na společném projektu firem Otto Bihler Maschinenfabrik a CMC Engineers si návštěvníci mohli prohlédnout 3D animace linky na výrobu kancelářských sponek a nakonfigurovat si ji podle svých představ. Firma ThyssenKrupp Automation Engineering zde představovala využití MES (Manufacturing Execution System) a digitálních dvojčat při řízení výroby a montáže akumulátorových baterií. Další ukázky v Aréně integrace se týkaly např. výroby náhradních dílů a dílů pro prototypy 3D tiskem, zákaznicky specifické montáže, flexibilní přepravy materiálu nebo digitalizace výroby v závodě, kde je většina výrobních a montážních operací v jednotlivých pracovních stanicích manuální.
Velká pozornost byla na veletrhu věnována také intralogistice: dopravníkům, dopravníkovým systémům, manipulační technice a manipulačním vozíkům s různým stupněm automatizace.
Podle mého názoru se zde projevily dva trendy související s covidovou pandemií. První je důraz na využití digitalizace a druhý je rozvoj intralogistiky. V obou případech je cílem dosažení maximální flexibility, protože je třeba reagovat nejen na měnící se požadavky zákazníků, ale také na těžko předvídatelné změny dodavatelských řetězců a omezenou dostupnost pracovní síly v souvislosti s nemocností a karanténními opatřeními. Zvýšená robustnost a flexibilita výrobních procesů však nebudou výhodou jen v době pandemie, ale mohou výrobní podniky připravit i na další mimořádné situace, jimž se v budoucnu lidé jistě nevyhnou – ať jde o další pandemie, rozmary počasí v souvislosti s klimatickou změnou, nebo o politickou nestabilitu vyvolanou totalitními režimy či populistickými politickými silami.
Další komplex veletrhů, 40. ročník veletrhu Motek a 15. ročník veletrhu Bondexpo, se uskuteční ve Stuttgartu ve dnech 4. až 7. října 2022. Speciální pozornost má být věnována využití umělé inteligence ve výrobních a montážních procesech, např. při řízení kvality, prediktivní údržbě nebo při řízení intralogistiky.
[Tiskové zprávy P. E. Schall GmbH & Co. KG.]
(Foto: Schall/P. Born)
Petr Bartošík
Obr. 1. Veletrh Motek/Bondexpo se konal 5. až 8. října na výstavišti ve Stuttgartu