Aktuální vydání

celé číslo

08

2024

Automatizace v potravinářství a farmacii

Měření a regulace průtoku, čerpadla

celé číslo

Mezinárodní strojírenský veletrh v Brně letos s mnoha novinkami

Přípravy letošního Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně provázelo mnoho změn. Protože letos má být jeho součástí projekt Automatizace, poutaly přípravy veletrhu velkou pozornost zvláště čtenářů časopisu Automa. Co přinese spojení MSV s dalšími specializovanými veletrhy? Uvidíme se na veletrhu s klíčovými firmami z oboru automatizace? Zůstane na veletrhu zastoupen obor automatizace procesů, nebo zcela zmizí? Jak se na průběhu veletrhu projeví loňská změna ve vedení společnosti Veletrhy Brno?
 
Abychom alespoň na některé z otázek odpověděli ještě před veletrhem, požádal jsme o rozhovor ředitele projektu MSV Ing. Jiřího Rouska. Osobní rozhovor se nám nakonec pro jeho časové zaneprázdnění nepodařilo uskutečnit, ale na otázky nám odpověděl alespoň písemně.
 
Co nového mohou letos očekávat návštěvníci MSV v Brně? Co přibylo do nomenklatury veletrhu a jaké souběžné veletrhy se konají?
Letošní ročník jsme koncipovali komplexněji než ty minulé – jako širokou přehlídku výrobků, technologií a služeb pro průmyslové podniky různého zaměření. Souběžně s MSV se koná nejen Mezinárodní veletrh obráběcích a tvářecích strojů IMT, jak je to v sudých letech obvyklé, ale také Mezinárodní slévárenský veletrh Fond-Ex, Mezinárodní veletrh svařovací techniky Welding a Mezinárodní veletrh technologií pro povrchové úpravy Profintech. Tyto branže byly vždy částečně obsaženy i v nomenklatuře MSV, takže nejde v pravém slova smyslu o rozšíření oborů, nicméně účast firem z těchto oborů se výrazně zvětšila.
 
Spojením MSV s úzce specializovanými technologickými veletrhy do jediného termínu jsme v první řadě reagovali na aktuální vývoj ekonomiky a přání vystavovatelů, ale zároveň si od něj slibujeme zajímavé synergické efekty a zvýšení atraktivity pro návštěvníky. Vždyť základním smyslem každého veletrhu je zprostředkovávat obchody a stimulovat poptávku. Dnes to samozřejmě platí dvojnásob a jako pořadatelé MSV se snažíme, aby účast byla pro vystavovatele i návštěvníky maximálně efektivní.
 
Takže ptáte-li se, co nového mohou návštěvníci letošního veletrhu očekávat, je to zejména mnoho nových exponátů. Firmy budou mimo jiné prezentovat zajímavé inovační technologie pro snížení dopadu na životní prostředí s důrazem na obnovitelné zdroje energie a energetické úspory. Také odborný doprovodný program zahrnuje několik novinek, jako např. podnikatelské East-West Business Fórum 2010 na podporu exportu nebo konferenci Dostavba JE Temelín – příležitost pro český průmysl? a další. Nové příležitosti otevírá společné konání Mezinárodního veletrhu prostředků osobní ochrany, bezpečnosti práce a pracovního prostředí Interprotec, Mezinárodního veletrhu investičních příležitostí, podnikání a rozvoje v regionech Urbis Invest a odborného ICT & Business setkání Invex Forum.
 
Jaký je zájem vystavovatelů o veletrh? Jaká bude výstavní plocha a podíl vystavovatelů za zahraničí?
S ohledem na ekonomickou situaci jsme se zájmem vystavovatelů nadmíru spokojeni. Přihlášeno je 1 500 firem z 25 zemí, všechny pavilony máme obsazeny. Vystavovat se chystají nejen tradiční účastníci MSV, ale i řada těch, kteří minulý ročník z důvodu krize vynechali. Takové firmy se objevují ve všech branžích a velmi si jich ceníme. Jejich návrat potvrzuje, že vystavovatelé veletrh potřebují a má pro ně smysl.
 
Podíl zahraničních firem dosáhne obdobně jako v minulých letech 35 %. Nejvíce jich přijede vystavovat z Německa, dále ze Slovenska, Rakouska a Itálie. Partnerskou zemí ročníku je Rakousko, které na veletrhu chystá řadu bilaterálních setkání politiků i podnikatelů, doprovodných workshopů a seminářů. Zároveň se představí rozsáhlou oficiální expozicí se společnou účastí, která se v Brně objeví vůbec poprvé. Oficiálních stánků samozřejmě bude daleko více, mimo jiné je otevře také osm německých spolkových zemí, ale vůbec nejrozsáhlejší bude expozice Ministerstva průmyslu a obchodu Ruské federace na ploše tisíc metrů čtverečních.
 
Jak bude zvýrazněn speciální projekt Automatizace? Jaké speciální akce pro zájemce o řídicí, měřicí, regulační a automatizační techniku a průmyslové informační systémy se budou v průběhu MSV konat?
Průřezový projekt Automatizace pravidelně pořádáme v rámci sudých ročníků MSV, a ani letošek není výjimkou. K projektu se hlásí přes tři sta vystavujících firem, což je celá pětina všech vystavovatelů MSV. Znamená to, že Mezinárodní strojírenský veletrh, i když je někdy vnímán spíše jako zaměřený na strojírenské obory, je ve skutečnosti významným místem prezentace automatizační a měřicí techniky a účastní se ho mnoho elektrotechnických firem.
 
Průmyslová automatizace tedy bude na letošním MSV opět velmi silně zastoupena.
 
Firmy z tohoto oboru jsou umístěny především v tradičních „elektrotechnických“ pavilonech C a Z, ale některé firmy vystavují také v pavilonech P a F společně s výrobci obráběcích strojů.
 
Hlavním smyslem projektu Automatizace zůstává zviditelnění progresivních technologií a představení konkrétních výhod, které průmyslovým podnikům může přinést automatizace a robotizace. Tyto cíle naplňuje také odborný doprovodný program. Českomoravská elektrotechnická asociace pořádá v úterý 14. září konferenci Vize v automatizaci 2010 – Digitální továrna, která naváže na loňskou prezentaci simulací výrobních procesů. Tentokrát jsou na programu témata jako efektivní výroba s využitím informací z celého podniku, digitální modelování, virtuální konstrukční nástroje aj. Obdobné problematice se věnuje též tradiční konference Machines Communicate 2010, která se bude konat již v pondělí 13. září. K jejím hlavním tématům patří mj. komunikace M2M a její obchodní příležitosti, inteligentní etikety RFID, dálkové monitorování a správa zařízení, bezdrátová komunikace v oblasti měření a regulace nebo dálkové odečty a řízení spotřeby v sítích smart grid.
 
Jak hodnotíte vývoj v oblasti výstavnictví ve světě a v ČR a jaké jsou perspektivy MSV v Brně?
Mnohokrát bylo řečeno, že veletrhy jsou barometrem ekonomiky, tedy kopírují situaci v daném oboru. Znamená to, že rozsah a kvalita veletrhů jsou velmi závislé na vnějších ekonomických podmínkách a my je jako organizátor veletržních akcí nemůžeme nijak ovlivnit. Léta krize jsou pro výstavnictví velmi nepříznivá. Věřím však v obrat k lepšímu. Jak se bude zlepšovat ekonomická situace, vystavovatelé se budou vracet. Pořád totiž platí, že veletrhy jsou účinným nástrojem firemní komunikace. Cíleně vytvářejí prostředí pro aktivní navazování kontaktů a hledání nových odbytových příležitostí, a kontakty a zakázky firmy určitě potřebují.
 
Vrátíme-li se ke strojírenství, v řadě strojírenských oborů nadále přetrvává krize a nedostatek zakázek. Přes tuto tíživou situaci se firmy Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně účastní. Jejich největším problémem je získat zakázky, proto potřebují místo pro efektivní koncentraci svých marketingových aktivit. V současné době více než kdy jindy rozhodují o zakázkách osobní kontakty a zde je role veletrhů nezastupitelná. Právě komunikace tváří v tvář je jich hlavní konkurenční výhodou. Proto se domnívám, že veletržní účast jako komunikační i obchodní nástroj bude i do budoucna zaujímat významné místo ve strategickém uvažování většiny firem.
 
Děkuji za odpovědi.
 

(Otázky Ing. Rouskovi položil a úvodním odstavcem doplnil Petr Bartošík)