Aktuální vydání

celé číslo

03

2021

Digitální transformace, chytrá výroba, digitální dvojčata

Komunikační sítě, IIoT, kybernetická bezpečnost

celé číslo

Lanové dráhy – bezpečná jízda za každého počasí

Nastoupit, zmáčknout tlačítko a můžete jet? Ve skutečnosti je řízení lanovek mnohem komplikovanější, než se může zdát. Aby kabiny plné pasažérů dosáhly jejich kýžené horní stanice bez ohledu na to, jak silný vítr fouká, vkládají specialisté na řízení z firmy SISAG důvěru do odborných zkušeností B&R. Meteorologové měli tentokrát pravdu – slunce se právě přelívá přes horský hřeben. Mírný vítr stále drží teplotu těsně pod nulou, ale první řady na parkovišti se již začínají plnit. Ranní ptáčata s lyžemi na ramenou se neohrabaně kolébají k pokladním okénkům. První kabina opouští stanici a začíná její první výstup. Značí to, že operátoři právě začali svou denní rutinu – vyvezení kabin z garáže, jejich umísťování na nosné lano, kontrolu a údržbu. V operátorské stanici zkoušejí ovládací panel a tlačítka, aby se ujistili, že je vše v pořádku.

 

Pět písmen řekne vše

Zkratka SISAG pochází z němčiny: Seilbahnen und Industrielle Sicherheitstechnik AG. Švýcarská společnost tohoto jména se zhruba 100 zaměstnanci v jejím ústředí v Altdorfu a v pobočce v Monthey se specializuje na oblast řídicí a bezpečnostní techniky pro lanové dráhy a dopravu osob (obr. 1).
 
Vývojový tým SISAG se skládá ze šesti techniků, kteří tvoří hardwarová a softwarová řešení pro široké spektrum transportních systémů. Mezi tradiční zákazníky patří provozovatelé lanovek jako Weisse Arena stejně jako mezinárodní výrobci kabin lanovek a pozemních lanových drah pro městský provoz.
 
SISAG je rovněž zodpovědný za řídicí systémy podzemní dráhy Skymetro na curyšském letišti.
 

Dvacet let spolupráce vše vysvětluje

Když v roce 1996 nastal čas na inovaci v oblasti řídicí techniky, SISAG se rozhodl pro PLC od firmy B&R. Napříč všemi průmyslovými systémy, které byly vyhodnocovány, tehdy vyčnívalo B&R. „Systém B&R je navržen pro multitasking a real-time provoz,“ říká Nick Püntener, technický ředitel SISAG. Programovatelné automaty od firmy B&R je také možné programovat ve vyšších programovacích jazycích.
 
Při inovaci systému B&R prokázalo, že i dvacet let starý systém může být bez problému inovován dovybavením. „S B&R jsme velmi spokojeni. Jejich inovace se objevují společně s novými sofistikovanými produkty. Navíc tým B&R ve Frauenfeldu poskytuje výraznou podporu,“ oceňuje Püntener.
 

Spojení nejlepšího ze dvou světů

Lanovka je řízena dvěma PLC X20 instalovanými v dolní a horní stanici lanovky. Operátorský panel s dotykovou obrazovkou usnadňuje ovládání (obr. 2). Měniče frekvence řídící pohony oběžných kol komunikují prostřednictvím sběrnice Ethernet Powerlink (obr. 3).
 
Obecný vzestup využívání komunikační techniky v oblasti přepravy osob velmi ulehčuje správu, údržbu a diagnostiku systémů pro lanové dráhy na dálku. „Až do nedávna byla komunikační technika používaná v našich lanových drahách velmi primitivní. Obsluha lokální stanice mohla vidět, že někdo zastavil lanovku, ale neměla představu proč. Při mrazech, silném větru a počasí, které lze očekávat v 3 000 metrech, jsou sítě WLAN náchylné k selhání. To je důvod, proč využíváme svůj komunikační systém spojený přímo se systémy B&R, který posílá signál nouzového zastavení přímo řídicímu systém daného pohonu,“ dodává Püntener.
 
V roce 2006 SISAG vyvinul nový simulační systém řízení s použitím B&R Visual Components. Přechod na Visual Components a PLC dále výrazně vylepšil komunikaci. „Nyní máme nové spektrum možností řešení i v prostorech s hlubokým sněhem a tuhými mrazy,“ říká Püntener.
(B&R)
 
Obr. 1. Lanovku z Usser Ische na Jakobshorn, provozovanou společností Davos Klosters Bergbahnen AG, vybavila firma SISAG
PLC X20 od B&R
Obr. 2. Operátorský panel B&R s aplikací řízení lanové dráhy
Obr. 3. Řadič sběrnice Ethernet Powerlink s moduly vstupů a výstupů z řady X20