Článek ve formátu PDF je možné stáhnout
zde.
Program odborné konference ARaP (Automatizace, Regulace a Procesy) (21. a 22. listopadu 2013 v konferenčním centru Fakulty strojní ČVUT v Praze 6 – Dejvicích) byl ovlivněn názory účastníků jiné konference, která se pod názvem Výuka automatizace uskutečnila již 10. května 2013 ve Žďáru nad Sázavou. Pro učitele odborných škol ji pořádala Českomoravská společnost pro automatizaci (spolupořadatel konference ARaP) spolu s VOŠ a SPŠ ve Žďáru nad Sázavou. Konference Výuka automatizace byla zorganizována při příležitosti vydání prvního dílu nové (dvoudílné) učebnice Automatizace a automatizační technika. Z diskusí vyplynul zájem o další (v podstatě celoživotní) vzdělávání učitelů automatizace a souvisejících předmětů. Z odpovědí na anketu, která sondovala zájem o obory dalšího vzdělávání, vyplynulo pořadí témat (v závorce je uveden počet hlasů):
1. výuka automatizace, nové učební pomůcky, zkušenosti a náměty (29),
2. senzory, principy, stav a trendy vývoje (24),
3. PLC a jejich programování, norma IEC EN 61131-3 (21),
4. teorie a praxe regulační techniky, regulátory, realizace a nastavování (20),
5. chytré domy, jejich účelnost, přínosy a realizace, příklady (20),
6. pohony, principy, stav a trendy vývoje (16),
7. logické systémy, teorie a praxe, návrh, teorie konečných automatů, nástroj SFC (13),
8. fuzzy logika a inteligentní systémy, možnosti, využití v praxi (9),
9. zásady projektování automatizovaných celků (6).
Na periferii zájmu (s jedním hlasem) skončila další témata: měření dráhy strojů CNC, biomedicínská a asistivní technika a přístroje pro medicínu, komunikační sběrnice, mikrořadiče (ATMEL, PIC), technická diagnostika, praktické využití automatizace na názorných příkladech, vizualizační systémy.
Pro témata 3, 4, 5, 7, 8 a 9 je společné využívání programovatelných automatů (PLC), které je v praxi neoddělitelně spojeno s výukou jejich programování podle normy IEC EN 61131-3. Nestačí jen povrchní encyklopedické znalosti, získané pasivním poslechem přednášek, ale jsou nutné dovednosti a praxe v řešení problémů. Toho lze dosáhnout jen intenzivní výukou v tematicky zaměřených kurzech, kde si každý účastník může samostatně nebo v malé skupince vyzkoušet řešení jednoduchých příkladů a zadaných úloh. Naproti tomu pro témata 1, 2, 6 postačí jen přehledové znalosti na „encyklopedické úrovni“. K jejich získání stačí poslech vhodně zaměřených přednášek.
Proto se organizátoři letošní konference ARaP 2013 rozhodli do jejího programu zařadit několik přednášek „tutoriálového charakteru“. Podařilo se zajistit přednášky s velmi zajímavými tématy od autorů vpravdě fundovaných:
- Počítačové vidění v průmyslu (prof. Ing. V. Hlaváč, CSc., Centrum strojového vnímání katedry kybernetiky FEL ČVUT v Praze),
- Využití inferenčních senzorů v prediktivním řízení (prof. Ing. V. Havlena, CSc., Research manager, Honeywell Prague),
- Moderní senzory pro automatizaci (prof. Ing. Pavel Ripka, CSc., děkan Elektrotechnické fakulty ČVUT v Praze a vedoucí katedry měření FEL).
Zajímavé téma měla a kvalitně zpracovaná byla i přehledová přednáška
Bezsenzorové řízení synchronních motorů s permanentními magnety (Ing. Zdeněk Novák, doc. Ing. Martin Novák, Ph.D., doc. Ing. Jan Chyský, CSc., Fakulta strojní ČVUT v Praze). Ostatní přednášky měly spíše „monotematický charakter“ a převážně byly zaměřeny na řízení technologických procesů, např. v oboru spalování biomasy, na řízení bioplynových stanic a na techniku prostředí v budovách, ale i na řízení modernizované lokomotivy, na využití strojového vidění ve flexotisku nebo v měřicích a navigačních systémech pro průmysl či na modelování a simulaci při analýze rozložení teploty a tepelných toků v kotli. Podrobný program je uveden na
www.arap.cz.
Letošní konferenci ARaP (www.arap.cz) lze hodnotit jako velmi úspěšnou, což platí především právě o její tutoriálové části. Je jen škoda, že se jí zúčastnilo velmi málo posluchačů z praxe a učitelů středních škol, kterým především byla určena. Jak cenné poznatky mohli středoškolští učitelé na konferenci ARaP 2013 získat, popisuje ve vydání Automa č. 12/2013 na str. 57 učitel automatizace Josef Kovář ze SPŠ Zlín. Organizátoři konference budou usilovat o zajištění zajímavých témat tutoriálů i pro příští (desátý) ročník a nalezení způsobu, jak konferenci zpřístupnit většímu poštu posluchačů z praxe a ze škol.
Ladislav Šmejkal