Aktuální vydání

celé číslo

11

2019

Využití robotů, dopravníků a manipulační techniky ve výrobních linkách

Průmyslové a servisní roboty

celé číslo

Komunikační brána CANopen pro nástavby nákladních automobilů

Mezinárodní sdružení uživatelů a dodavatelů CiA (CAN in Automation, www.can-cia.org) vydalo verzi 3.0 specifikace komunikační brány (gateway) pro nákladní automobily se speciálními nástavbami využívající sběrnici CAN. Brány vyhovující této specifikaci spojují sítě CAN v samotném vozidle (podvozku) s nástavbami využívajícími komunikační protokol CANopen. Jde např. o automobilové jeřáby, pojízdné zvedací plošiny, automíchače betonu, automobily k čištění vozovek apod. Specifikace určuje požadavky na standardizované rozhraní umožňující připojit bez složitého přizpůsobování řídicí jednotku nástavby k vozidlům různých značek. Firma Iveco již podvozky s bránou podle specifikace CiA 413 vyrábí sériově.

Specifikace profilu pro protokol CANopen vychází především z norem řady ISO 11992. Navíc určuje, jak do prostředí CAN­open převádět obecné zprávy ve formátu podle standardu J1939. Specifikace CiA 413 ve své části 8 určuje způsob, jak může řídicí jednotka nástavby vyžívat displej vestavěný jako součást samotného vozidla. Tím odpadá nutnost samostatně instalovat zvláštní displej určený jen ke komunikaci s nástavbou. Organizace CiA také vydala doporučení CiA 850 popisující způsob, jak k bráně podle CiA 413 připojovat jeřábové nástavby. Na jeho tvorbě se podíleli přední evropští výrobci jeřábových nástaveb.

[Tisková zpráva CiA, 3. února 2012.]  (sk)