Aktuální vydání

celé číslo

12

2021

Automatizace v chemickém a petrochemickém průmyslu

Průtokoměry a regulační ventily

celé číslo

Jak se dorozumět s autonomními vozidly?

Jak se dorozumět s autonomními vozidly, to byla základní otázka, na niž se snažili odpovědět účastníci debaty nazvané Mercedes-Benz Future Talk – Robotics. Debaty, uspořádané začátkem července 2014 v Berlíně, se zúčastnili zástupci Mercedes-Benz z oddělení Group Research and Futurology společně s odborníky na výzkum robotů a s lingvisty.

 
Řidiči si již zvykají na to, že jim v ovládání automobilu pomáhají asistenční systémy. Vedle tempomatů a automatických parkovacích systémů se v moderních vozech mohou spolehnout také třeba na systém pro kontrolu vzdálenosti od vpředu jedoucího vozidla, adaptivní brzdný systém, systém zamezující couvnutí při rozjezdu do kopce nebo na zadní kameru přenášející obraz prostoru za vozidlem. S tím, jak jsou vozidla schopna vykonávat stále více úkolů autonomně, postupně se z nich stávají vlastně mobilní roboty. V budoucnosti se budou muset lidé připravit na to, že po městech se budou pohybovat zcela autonomní vozidla, která se budou řídit sama. To povede nejen ke změnám v jejich pohonném systému, ale také k úpravám podmínek silničního provozu. Při vývoji autonomních vozidel odborníci Mercedes-Benz neřeší jen technické otázky, ale také sociální problémy, které tyto změny s sebou nesou.
 
„V budoucnosti bude provoz stále interaktivnější – a to ještě neuvažuji o propojení vozidel do sítě,“ řekl prof. Dr. Kohler, vedoucí skupiny Research and Sustainability ve společnosti Daimler AG. „Jako základní úkol vnímáme uvést autonomní automobily na silnice nejen jako technické vymoženosti, ale integrální součásti dopravního provozu budoucnosti. Proto jsou sociální aspekty alespoň stejně důležité jako senzory v autě.“ 
 
Vize zcela autonomních vozidel v dopravním provozu se může zdát hudbou vzdálené budoucnosti. Firma Mercedes-Benz je ale přesvědčena, že to, co se zdá být ještě daleko, může se rychle stát realitou a že je nejdůležitější vyvinout sdílený interaktivní jazyk, který umožní dialog mezi lidmi a stroji v dopravním provozu.
 
Jak tedy budeme komunikovat a autonomními automobily v budoucnosti? Může autonomní vůz „mávnout“ na chodce, aby přešel vozovku? Mluví auto ke mně, nebo k osobě vedle mě? A co jeho řeč znamená v daném kontextu? Budeme se muset naučit gramatiku robotů nebo musí vůz rozumět nám? Jak se tento jazyk může vyvíjet? Má být intuitivní, nebo umělý?
 
Alexander Mankowsky, futurolog pracující pro Daimler AG, k tomu dodává: „Vidíme auto, které se řídí samo – autonomní robot vestavěný do celkového obrazu budoucí mobility, s lidmi, kteří v naší vizi budoucnosti hrají hlavní roli. Úkolem je vyvinout kooperativní systém, v němž budou podstatné jeden nebo dva komunikační jazyky umožňující interakci mezi lidmi a inteligentními stroji v hustém městském prostředí. Domnívám se, že v budoucnosti bude existovat dokonce slovník robotického jazyka.“ Podle Mankowského by se v úvahách neměla objevovat volání po tom, aby se lidé přizpůsobili strojům. Spíše jde o budování důvěry a jistoty, protože komunikace mezi lidmi a stroji bude stále intenzivnější.
 
Jednou z možností, jak komunikovat s autonomními vozy, je použití gest. Odbornice na lingvistiku, prof. Dr. Ellen Frickeová z Technické univerzity Chemnitz, se zamýšlela nad tím, jaká gesta používaná v každodenním životě by mohla být vhodná pro komunikaci s vozidly. „Je třeba nejen encyklopedie robotických gest, ale jako první krok spíše rozsáhlá databáze každodenních lidských gest. To může být počátek pro konstrukci gest adresovaných autonomním robotům.“ V následné diskusi se ukázalo, jak výrazně se liší gesta používaná v každodenním životě na různých kontinentech.
 
Ke zkoušení různých forem interakce mezi lidmi a kinetickými roboty spojili odborníci z Mercedes-Benz síly s experty z výzkumného centra Ars Electronica Futurelab a vytvořili experimentální prostor. V prostoru monitorovaném devíti kamerami se pohybují tři kvadrokoptéry (obr. 1), které lze uvést do provozu, zastavit nebo řídit jejich pohyb určitým směrem pomocí gest nebo hmatovým ovládacím prvkem. Tyto experimenty poskytují úvodní představu o tom, jak může být vnímáno soužití lidí a autonomních strojů ve sdíleném prostoru v budoucnosti.
(ev)
Obr. 1. Prostor pro experimenty v interakci mezi lidmi a kinetickými roboty
Obr 2. Ovládání kvadrokoptéry gesty