Článek ve formátu PDF je možné stáhnout
zde.
Ve dnech 5. až 10. září 2023 se v Mnichově konala akce IAA Mobility. Mnohá média o ní hovořila jako o „mnichovském autosalonu“, ale to neodpovídá skutečnosti. Jde o festival mobility, městské a regionální dopravy.
Ačkoliv rozvoj automobilismu ve 20. století značně usnadnil osobní dopravu a zpřístupnil ji mnoha lidem, v novém století narazil na výrazné limity. Není možné donekonečna zabírat místo pro další silnice, obchvaty a parkoviště, není možné obyvatele měst a regionů stále více obtěžovat hlukem a emisemi, není možné smířit se s rostoucím nebezpečím, které s sebou doprava nese.
Jaká tedy bude budoucnost městské a regionální mobility? Jakou roli v ní budou hrát automobily? Jedním z vystavovatelů na veletrhu byla japonská společnost Denso, jež patří mezi významné dodavatele špičkové techniky pro automobilový průmysl a dopravu. První den veletrhu se na tiskové konferenci představil, poprvé v Evropě, její nový prezident a provozní ředitel Shinnosuke Hayashi, který novinářům prezentoval strategii své firmy. Firmy jako Denso mají podle něj povinnost chránit planetu pro budoucí generace vytvářením pokročilých technologií, které pomohou překonat jak problém znečištění životního prostředí, tak rizika zranění a úmrtí způsobených dopravou. A toto jsou cíle většiny firem, které se akce zúčastnily a které se zabývají vývojem a výrobou vozidel nejrůznějších druhů, od jízdních kol po automobily, a jejich komponent, systémů pro řízení městské dopravy a mobility, pro autonomní provoz vozidel, pro sdílenou dopravu atd.
Veletrh, kongres i festival v centru města
Proč IAA Mobility není veletrh? Protože veletrh na mnichovském výstavišti je jen jednou součástí této akce. Neméně důležitý je také kongres a zejména volně přístupné prezentace Open Space přímo v centru města, které si kladly za cíl přiblížit moderní mobilitu jejím uživatelům – obyvatelům Mnichova. Celé akce se zúčastnilo půl milionu lidí, přičemž jen v sobotu navštívilo jednotlivá stanoviště Open Space přes 100 000 lidí. S mimořádně velkým zájmem se rovněž setkaly nabídky pro rodiny a kulturní akce, jako jsou bezplatné koncerty OpenAir.
Do Mnichova přijelo 750 vystavovatelů, kteří zde předvedli 300 světových premiér. Každý druhý vystavovatel přijel ze zahraničí. Velká mezinárodnost byla patrná i mezi návštěvníky: téměř 30 % jich bylo ze zahraničí, ze 109 zemí. Na IAA Mobility bylo akreditováno více než 3 700 novinářů z 82 zemí. Zvláštní pozornost byla věnována četným testovacím jízdám. Více než 12 500 testovacích jízd jízdních kol, elektrokol, skútrů i automobilů umožnilo nadšencům zažít nejnovější inovace mobility na vlastní kůži (z toho zhruba 4 000 zkušebních jízd bylo na okruhu pro jízdní kola v Anglické zahradě).
„Akce IAA Mobility přivedla do Mnichova největší firmy z oboru mobility a dopravní techniky z celého světa a mnoho start-upů. Čísla a osobní rozhovory to dokazují: IAA Mobility je meziodvětvová mezinárodní platforma. Co se děje v Mnichově, je přijímáno po celém světě s velkým zájmem a nadšením. To dokazuje, že náš koncept doplnit klasický veletrh o IAA Summit a Open Space se pro Mnichov perfektně hodí. Můj dík patří také policii, hasičům a záchranným týmům, které zajistily bezpečnost IAA Mobility 2023 v Mnichově,“ uvedla Hildegarda Müllerová, prezidentka německého sdružení automobilového průmyslu VDA.
Otevřený dialog a výměna názorů
Poslední věta souvisela také s ohlašovanými útoky aktivistů, kteří si velkou mezinárodní akci pochopitelně nemohli nechat ujít jako příležitost pro svou exhibici. Jedním z cílů akce IAA Mobility je vést otevřený dialog a konstruktivní výměnu názorů s veřejností, tedy s tou částí veřejnosti, která má o dialog zájem. Otevřená scéna Citizens Lab na Mariánském náměstí v Mnichově hostila 65 panelů a workshopů o budoucnosti mobility a rozvoji měst.
Osobní postřehy
Co na veletrhu nejvíce zaujalo mě? Například studie ADAC o obousměrném nabíjení elektromobilů. Studie rozebírá různé plány využití elektromobilů jako záložního zdroje energie, kam je možné ukládat elektřinu z místních obnovitelných zdrojů a využívat ji v době špičkové spotřeby nebo vysoké ceny energie. Podrobná studie analyzuje různé scénáře podle cenových tarifů a možností připojení baterie elektromobilu do sítě. Elektromobily se tak mohou stát stabilizujícím prvkem distribučních sítí s mnoha malými zdroji, které jsou sice příznivé pro životní prostředí, ale nedokážou rozvodné síti poskytnout flexibilní služby.
Další zajímavou firmou, kterou jsem navštívil, byla americká firma Moter, zabývající se vývojem platforem pro konektivitu vozidel a jejich propojení do internetu věcí. Poskytuje mimo jiné služby analýzy chování řidiče. To může být zajímavé pro pojišťovny, protože jim to umožňuje vyhodnotit rizikovost chování řidiče: kdo nedodržuje rychlostní omezení, často prudce brzdí a rozjíždí se nebo náhle mění směr jízdy, je vyhodnocen jako rizikový řidič a jeho pojištění bude dražší než u uvážlivého řidiče. Zatím tuto platformu využívají jen podniky pro interní hodnocení vlastních řidičů. Kromě řidiče platforma dovoluje sledovat i polohu a stav automobilu, diagnostikovat jeho základní komponenty, a to jak v průběhu jízdy, tak i např. po nehodě.
Na volné ploše na Kaiser-Ludwig-Platz jsem se zúčastnil prohlídky vozidla TUM Hyperloop. Jde o přetlakovou kapsli pohybující se v podtlakovém tunelu; zde předváděná kapsle, vyvíjená na Technické univerzitě v Mnichově, je první v Evropě, která má schválení pro testy s cestujícími.
Na Hofgartenstrasse mě zaujala přehlídka jízdních kol a elektrokol různých provedení a velikostí, včetně kol nákladních. Z Brna známé pojízdné kavárny zde doplnily pojízdné prodejny zmrzliny, preclíků nebo klobás, pojízdné květinářství, ale také pojízdné pódium, které po rozložení umožní pouličním umělcům uspořádat hudební představení nebo sehrát loutkové divadlo, popř. politikům pronést projev (pro sebe jsem si ho nazval „misijním elektrokolem“). Některé nápady jsou hodně neobvyklé, ale např. elektrokola pro rozvoz zásilek jsou určitě výborný nápad, který může omezit často kritizované parkování dodávkových vozů kurýrních služeb v místech, kde tvoří nebezpečnou překážku v provozu. Stánky zde měly i společnosti s pojištěním kol, možností nákupu kol na úvěr (to se týká spíše pojízdných stánků než běžných kol, i když ani ceny špičkových elektrokol nejsou nijak nízké) nebo zde byl i výrobce bezpečnostních helem a vest s airbagy, které při nehodě zvýší ochranu řidiče kola.
Ano, byly tu vystaveny i automobily a elektromobily, včetně sportovních, německých, čínských i amerických značek. Ale přiznám se, že tohle není úplně můj šálek čaje, takže pokud nešlo o novou koncepci softwarově definovaných vozidel, jejichž ucelenou prezentaci představila např. firma Bosch, stánky automobilek jsem nechal bez povšimnutí.
Kam a kdy příště
IAA Mobility se střídá s veletrhem IAA Transportation, který se věnuje dálkové dopravě: autobusům, dodávkovým a nákladním vozidlům a kamionům. IAA Transportation bude od 17. do 22. září 2024 v Hannoveru. V Mnichově je další akce IAA Mobility plánována na podzim 2025.
Petr Bartošík
Obr. 1. O veletrh IAA Mobility v Mnichově byl velký zájem
Obr. 2. Součástí veletrhu byly i pódiové diskuse o budoucnosti automobilového průmyslu
Obr. 3. Diskuse na otevřené scéně na Mariánském náměstí
Obr. 4. Nákladní elektrokola mohou být řešením pro doručování zásilek v centrech měst