Aktuální vydání

celé číslo

08

2024

Automatizace v potravinářství a farmacii

Měření a regulace průtoku, čerpadla

celé číslo

Horner APG: řešení na míru pro celý svět

číslo 12/2006

Horner APG: řešení na míru pro celý svět

Čtenáři časopisu Automa měli možnost seznámit se v čísle 8-9 (str. 65–67) s výrobky společnosti Horner APG. Letos tato firma poprvé vystavovala i na MSV v Brně, a tím se oficiálně uvedla na trzích střední a východní Evropy.

Výrobky firmy Horner APG nejsou v České republice zcela neznámé – dovážely se sem již dříve jako součást kompletních výrobních zařízení a linek nebo i prostřednictvím distributorů jako samostatné komponenty. O firmě jako takové ovšem čeští technici zatím mnoho nevědí. Abychom tuto mezeru zaplnili, požádali jsme o několik slov pana Martina Koželku z brněnské kanceláře Horner APG.

Pane Koželko, můžete nám prosím říci pár slov o historii firmy?
Horner je firmou s více než padesátiletou tradicí. Sídlí v americkém Indianapolisu a původně se zabývala opravami elektrických motorů. Od sedmdesátých let dvacátého století se zaměřuje na elektroniku a automatizaci, přičemž v prvních letech se soustředila zejména na intenzivní spolupráci s velkými výrobci řídicích systémů, především General Electric. Výsledkem bylo mnoho specializovaných modulů dodávaných těmto firmám pro jejich řídicí systémy. Spolupráce s nimi pokračuje a dodnes naše výrobky můžete najít v nabídce GE, ale i dalších výrobců.

Obr. 1.

Obr. 1. Ing. Martin Koželka, vedoucí prodeje pro CEE, Horner APG

Poměry na trhu se ale mění, a proto jsme v polovině devadesátých let uvedli na trh svoje vlastní produkty. Při jejich vývoji jsme zužitkovali mnoho zkušeností, které jsme získali během předchozích let, a zároveň jsme je obohatili o nové prvky.

Jak je společnost APG Horner velká a kdo ji vlastní?
V celosvětovém kontextu jsme s našimi přibližně třemi sty zaměstnanci malá rodinná firma. V čele firmy stojí její prezident, pan Phil Horner. Čistě soukromá forma vlastnictví společně s naší velikostí se ale často ukazují být velkou výhodou v konkurenčním boji, neboť díky tomu jsme schopni pružně reagovat na požadavky zákazníků.

Které skupiny zákazníků jsou pro firmu Horner klíčové?
Naši zákazníci nejsou soustředěni do nějaké jednolité, ucelené skupiny. Naopak, snažíme se nabízet vhodná řešení zákazníkům ze všech oblastí použití řídicí techniky, zejména tam, kde jim můžeme nabídnout něco navíc – tedy v první řadě individuální přístup k jejich potřebám. Hlavní skupinou jsou výrobci OEM, kteří často využívají možnost zakázkové výroby zařízení na míru jejich potřebám. Netvrdím, že dokážeme uspokojit všechny potřeby našich zákazníků, ale rozhodně se o to alespoň pokusíme, a jestliže nějaká možnost řešení existuje, většinou ji najdeme. V tom tkví obrovská výhoda malé a pružné firmy s dobrým zázemím.

Kde je firma zastoupena z geografického hlediska? V článku v čísle 8-9 jste se zmiňoval o USA a Irsku; pokud vím, samostatná divize Horner APG je i v Indii.
Ačkoliv je firma kapitálově čistě americká, je nám jasné, že USA není hlavní a jediný světový trh. Proto skutečně již deset let existuje evropská pobočka v Irsku, která je velmi aktivní na trzích západní Evropy, otevřeli jsme kanceláře v Brazílii a Hongkongu, pečující o oblast jihovýchodní Asie a jižní Ameriky, a také máme organizace v Indii, v Číně a Austrálii.

Obr. 2.

Obr. 2. Expozice společnosti Horner APG na 48. MSV v Brně

Zatím posledním krokem je zahájení činnosti na trzích střední a východní Evropy, což je také prvořadým posláním naší nové kanceláře v Brně. Naším cílem tedy není jen český trh, ale koordinace veškerých činností pro celý středoevropský a východoevropský region. Dlouhodobým cílem je přemístění celoevropského centra do České republiky tak, abychom byli schopni poskytovat kvalitní technické a obchodní služby pro celý kontinent přímo z jeho středu. Nejde jen o technickou podporu nebo logistiku – základem naší práce je úzká spolupráce se zákazníky, pro kterou je třeba mít na místě kvalitní, dobře vyškolené odborníky, kteří jsou schopni společně se zákazníkem analyzovat problémy a hlavně navrhnout a případně i realizovat kvalitní a funkční řešení. Právě tyto požadavky vedly k výběru Brna – jsme si vědomi vysoké úrovně zdejších škol i infrastruktury, což společně s výbornou geografickou polohou dělá z tohoto města velmi atraktivní místo.

S jakými představami společnost vstupuje do střední a východní Evropy? Konkurence je zde poměrně silná; čím se chcete odlišovat od jiných společností působících v tomto oboru?
Jak už jsem zmínil, přistupujeme k zákazníkovi odlišným způsobem, než bývá zvykem – nesnažíme se jej přesvědčit, aby se přizpůsobil našemu řešení, ale vytváříme řešení zákazníkovi na míru. Naproti tomu jsme schopni nabídnout kvalitní standardní řešení za velmi přijatelné ceny. Firma Horner byla před deseti lety jedním z prvních výrobců řídicích systémů využívajících koncept „vše v jednom„ (all-in-one). Ačkoliv v té době bylo toto řešení pro mnohé odborníky jen těžko stravitelné, ukazuje se, že to byl z dlouhodobého hlediska správný krok. Uvedli jsme na trh již druhou generaci těchto systémů, a když se podíváme na nejnovější přírůstek do rodiny, systém XLe, je zřejmé, že tento produkt nemůže být neúspěšný. Naopak – naprosto výjimečný mix vlastností (grafický displej, různé kombinace vstupů a výstupů, slot pro paměťové karty MicroSD, možnost komunikace přes vestavěný modem GSM, Ethernet, radiomodem atd.) společně s velmi příznivou cenou vyvolávají vrásky na čele nejednoho konkurenta. Neusínáme ovšem na vavřínech, a proto již na veletrhu Amper 2007 představíme další nové produkty.

Děkuji Vám za rozhovor.

Rozhovor s Ing. Martinem Koželkou vedl Petr Bartošík