Článek ve formátu PDF je možné stáhnout
zde.
Zvýrazněnými tématy letošního Hannover Messe 2010 (19. až 23. dubna) budou mobilita, bezpečnost dodávek energie a využití obnovitelných zdrojů energie. Prostředky mobility budou poprvé prezentovány na samostatném veletrhu MobiliTec v hale č. 27. Těžištěm prezentace budou hybridní a elektrické pohony, mobilní zásobníky energie, alternativní pohonné hmoty a paliva, ale i komplexní technická řešení. V oblasti elektromobility se v příštích letech počítá s velkým technickým a hospodářským pokrokem. Elektrické pohony vedou ke snížení emisí CO2, oxidů dusíku a jemného prachu a současně eliminují závislost na dovozu ropy. Veletrh MobiliTec seznámí s posledními trendy v řešení hnacího ústrojí, akumulátorových baterií, infrastruktury distribuce energie i v celkové koncepci výroby mobilních strojů a automobilů. Přímo ve výstavním prostoru se uskuteční fórum E-Motive Initiative a na volné ploše budou mít návštěvníci možnost si vyzkoušet na zkušební trati jízdní vlastnosti vystavovaných elektrovozidel. Elektromobilita bude ale tématem i mnoha doprovodných akcí. Například na světovém kongresu World Energy Dialogue 2010 se budou hledat odpovědi na otázky „co přijde, až skončí věk ropy?“ nebo „jakými auty budeme jezdit v budoucnosti a jak je budeme vyrábět?“
Rozvoj elektromobility je podporován v mnoha zemích, protože může v současné hospodářské krizi s sebou přinést mnoho pracovních příležitostí a nastartovat investiční výstavbu. Německá vláda schválila v srpnu 2009 velmi ambiciózní Národní program rozvoje elektromobility. Podle něj má být do roku 2020 v provozu nejméně milion elektromobilů a automobilů s hybridním pohonem, do roku 2030 by jich mělo být přes pět milionů a do roku 2050 by se měla většina dopravy ve městech obejít bez fosilních paliv. Zájemce o prvních 100 000 elektromobilů chce vláda v roce 2012 povzbudit vyplacením státní prémie. Vláda bude podporovat i vývoj výkonných baterií a modernizaci elektrických rozvodných sítí. Dnešní stav, kdy akumulátorové baterie pro elektromobily stojí až 15 000 eur (přes 385 000 Kč), jsou velmi těžké a umožňují dojezd jen přibližně 200 km, je neudržitelný. Spolková vláda na výzkum tzv. udržitelné mobility vyčlenila 500 milionů eur (v přepočtu více než 12,5 mld. Kč). Pro elektromobily je třeba vybudovat síť veřejných dobíjecích stanic (obr. 1), zvláštní jízdní pruhy a parkoviště. Mezi pilotní regiony mají patřit německá velkoměsta Berlín, Hamburk a Mnichov a oblasti Porýní a Porúří.
Kab.
Obr. 1. Osvědčený model BMW Mini-E (foto: BMW)