Článek ve formátu PDF je možné stáhnout
zde.
Pro to, aby bylo možné předcházet dopravním zácpám a dlouhým čekacím dobám na křižovatkách, je třeba mít k dispozici dostatečně kvalitní údaje o intenzitách provozu na silničních komunikacích. Jednou z dosud nejčastěji používaných metod, jak tyto údaje získat, je použít indukční smyčkové detektory uložené pod povrchem vozovky – což je způsob pracný a nepružný.
Systém Sitraffic Wimag, výrobek divize Mobility společnosti Siemens, nabízí zcela nový způsob detekce přítomnosti vozidel na vozovce. Pracuje s velkou přesností, nevyžaduje kabely ve vozovce a lze ho instalovat během krátké doby. Jeho základem jsou magnetické senzory přiblížení vozidel.
Systém Sitraffic Wimag nevyžaduje žádné ukládání kabelů do vozovky, neboť jeho detektory s rádiovým přenosem dat pracují bez jakéhokoliv kabelového připojení. Bezdrátový detektor v podobě modulu o rozměrech 75 × 75 × 50 mm, obsahujícího magnetické snímače přiblížení, procesor, rádiovou anténu a napájecí baterii, lze poměrně snadno a rychle zabudovat pod povrch vozovky. Detekované události jsou rádiem přenášeny do základní stanice. Z hlediska provozovatele je výhodou naprostá volnost při výběru místa uložení detektoru. V podstatě vůbec nezáleží na vzdálenosti mezi detektorem a základní stanicí ani na typu vozovky. Umístění detektoru lze tudíž volit výhradně podle hledisek souvisejících s dopravním ruchem.
Detektor a základní stanice jsou zkonstruovány pro provoz při teplotě od –45 do +80 °C. Baterie v detektoru má výdrž více než deset let. Základní stanice dokáže udržovat rádiové spojení s až 48 detektory. Ze základní stanice se data přenášejís použitím Ethernetu do řídicí jednotky.
V čem systém Sitraffic Wimag zcela překonává dosud běžné typy detektorů, je měření rozestupů mezi vozidly. Protože jeho detektory jsou umístěny uprostřed jízdního pruhu, poskytuje v porovnání s nadzemními detekčními zařízeními typu televize nebo radaru mnohem přesnější údaje. Řídicí stanice tudíž může mnohem rychleji zjistit konec skupiny za sebou jedoucích vozidel a lépe přizpůsobit nastavení „zelené“ fáze skutečné dopravní situaci. Výsledkem je rychlejší průjezd vozidel, což je výhodné z hlediska životního prostředí, neboť plynulejší provoz znamená menší spotřebu paliva a menší znečištění ovzduší.
Obr. 1. Systém Sitraffic Wimag s bezdrátovými detektory vozidel uloženými ve vozovce odstraňuje a vesměs překonává dosavadní kabelové indukční smyčkové detektory (foto: Siemens AG)