Aktuální vydání

celé číslo

12

2021

Automatizace v chemickém a petrochemickém průmyslu

Průtokoměry a regulační ventily

celé číslo

Airbus používá software LMS společnosti Siemens pro konstrukční analýzu letounu A350

Programové vybavení LMS Samtech Caesam poskytuje jednotný rámec, který integruje více než 400 nástrojů pro provádění zátěžových zkoušek letounů firmy Airbus. Přes 2 000 výpočtářů ve více než padesáti dodavatelských firmách po celém světě používá tento software pro pevnostní analýzu a certifikaci letounu A350-900.

 
Programové vybavení od LMS, dceřiné firmy společnosti Siemens, sehrálo hlavní roli v procesu pevnostní analýzy letounů A350-900 (obr. 1), a proto se Airbus rozhodl použít je i při jiných projektech. Airbus vytvořil společné prostředí pro zátěžovou pevnostní analýzu využívající programové vybavení LMS Samtech Caesam, které je jedním z inženýrských softwarových řešení (CAE) od společnosti Siemens. Platforma LMS Caesam byla určující pro rozšíření jednotné metodiky společnosti Airbus mezi více než 2 000 pevnostních výpočtářů působících u více než 50 dodavatelů po celém světě, kteří pracovali na pevnostní analýze a certifikaci letounu A350-900. LMS Caesam poskytuje jednotný základ, který integruje všechny výpočty, certifikační metody, softwarové nástroje a knihovny dat. Nahrazuje tak více než 400 různých výpočetních nástrojů používaných v minulosti.
 
Letoun A350-900 z typové řady A350 XWB je prvním letounem společnosti Airbus, při jehož vývoji bylo použito společné prostředí ISAMI (Improved Structural Analysis through Multidisciplinary Integration). Prostředí ISAMI zajišťuje konzistentnost analytických výpočtů a certifikačních procesů na projektu A350. Toto prostředí je založeno na softwaru LMS Caesam, který je součástí souboru simulačních nástrojů LMS Samtech Suite.
 
Platforma LMS Caesam pomohla společnosti Airbus vyřešit tři hlavní problémy v pevnostní analýze – synchronizaci výpočtů, automatizaci výpočetních procesů a implementaci výpočetních nástrojů u subdodavatelů. Platforma spravuje a automatizuje inženýrské výpočty koeficientů bezpečnosti, díky čemuž lze uspořit čas i náklady v průběhu celého vývoje. Celá platforma umožňuje integraci rozměrově normalizovaných výpočtů a implementaci výpočetních nástrojů, a zhodnocuje tak firemní know-how. Systém LMS Caesam je navržen „na míru“ výrobcům letadel tak, aby jim pomohl zvládat problémy s výpočty v oblasti pevnostní analýzy, které plynou z narůstajícího počtu subdodavatelů v leteckém průmyslu.
 
Vzhledem k úspěchu platformy LMS Caesam v prostředí ISAMI bylo její použití rozšířeno i do oblasti dimenzování draků a certifikace pro A350-1000 a A320 Neo. Společnost Airbus ve spolupráci s obchodním segmentem LMS firmy Siemens následně vyvinula nový nástroj, jenž pomáhá odhadnout hmotnost letadla už v raném stadiu vývoje. Na softwaru LMS Caesam je založena také aplikace PRESTO (Pre-sizing of Structures for Trade-Offs), kterou Airbus používá pro předběžné dimenzování letadel. Použití aplikace Presto již na projektu A350-1000 ukázalo, že oproti dřívějším metodám výrazně
spoří čas.
 
LMS je obchodní segment spadající pod firmu Siemens PLM Software. Akvizice společnosti LMS proběhla v lednu 2013. Pro více informací lze navštívit stránky www.plm.automation.siemens.com/cz_cz/products/lms/index.shtml.
 
(Siemens Industry Software, s. r. o.)
 
Obr. 1. Airbus A350-900 určený pro Kuwait Airways (foto: Airbus)
Obr. 2. Pevnostní analýza trupu letadla
Obr. 3. Integrace pevnostních výpočtů v systému LMS Samtech Caesam