Aktuální vydání

celé číslo

07

2018

Hospodárné využívání energií a surovim

Monitorovací systémy životního prostředí

celé číslo

Sdílení automobilů – moderní trend v individuální automobilové dopravě

Článek popisuje službu sdílení automobilů, carsharing, jak ji provozuje firma Car4Way. Carsharing je moderní trend v automobilové dopravě. Je v mnoha směrech ohleduplnější k životnímu prostředí než běžná individuální doprava a přitom flexibilnější než doprava hromadná. 

Zjišťujete, že jeden automobil v domácnosti je málo a uvažujete, zda koupit další vůz, zvolit nějakou podobu operativního leasingu nebo službu sdílení automobilů – carsharing? Dostanete-li se do podobné situace, je dobré uvažovat o tom, jak často auto využíváte, k čemu, kolik kilometrů najezdíte a kam nejčastěji jezdíte. Mně z této úvahy vyšel operativní leasing a carsharing zhruba nastejno. Zvítězila tedy moje zvědavost a chuť zkusit něco nového a v následujících odstavcích budu popisovat své zkušenosti se službou sdílení automobilů v carsharingové společnosti Car4Way. 

Co je sdílení automobilů?

Princip sdílení automobilů, carsharingu, je jednoduchý. Když se podívám kolem našeho domu, zůstává zde přes den hned několik automobilů, jejichž majitelé jezdí do práce hromadnou dopravou nebo služebním vozem. Proč si takové auto nepronajmout, když potřebuji zajet na nákup? To je tzv. komunitní sdílení automobilů. Jenže to je poněkud komplikované z hlediska fyzického předávání klíčů a dokladů, ale především z hlediska plateb za použití, včetně nutné evidence a zdanění služeb, a z hlediska odpovědnosti za případné škody. Avšak i toto komunitní sdílení, nastaví-li se pro něj vhodný právní rámec a vytvoří se procesy, umožní zvýšit využití automobilů a šetří nejen náklady na pořízení automobilu, ale také náklady na servis a pojištění vozu.

Pro sídla a města je pozitivní, že je třeba pro méně aut méně parkovacích míst. Proto mnohá města koncept sdílení aut podporují. 

Proč Car4Way?

Osobně jsem si nakonec vybral carsharingovou firmu Car4Way. Nejdůležitější pro mě bylo, že je to pražská firma a já většinu cest podnikám právě po Praze. Navíc mi nevadí automobily značky Škoda. Firma Car4Way je totiž členem skupiny Louda Auto, která je prodejcem automobilů koncernu Volkswagen.

Car4Way není komunitní sdílení. Je to relativně velká firma – na výběr je tedy široký sortiment vozů od malých, jako Citigo, když potřebujete opravdu jen zajet do supermarketu na nákup nebo na poštu pro balík, až po velké pro celou rodinu (Octavia, VW Caddy) nebo pro stěhování rozměrnějších předmětů (VW Transporter). Celkem nyní vlastní více než čtyři stovky vozů a nabídku stále rozšiřuje. Současně s pronájmem je postaráno o profesionální servis vozů. Většina vozového parku jsou automobily stáří do jednoho roku. 

Jak sdílení v Car4Way funguje?

Chcete-li používat sdílené automobily Car4Way, musíte se nejprve zaregistrovat. K tomu je nutné vyplnit formulář, doložit potřebné dokumenty a zaplatit registrační poplatek. Vše je možné vyřídit online, potom jen čekáte, až je aktivován váš účet a poštou vám přijde čipová karta.

Velkou výhodu služby Car4Way je to, že si můžete vybrat jakékoliv volné auto zaparkované v Praze, rezervovat si je a po skončení jízdy je nechat tam, kam jste dojeli. To je princip tzv. volného carsharingu. Například teď právě přijíždím vlakem do Prahy – kdybych nechtěl jet domů taxíkem nebo hromadnou dopravou, mohl bych si rezervovat např. Škodu Rapid, která právě parkuje v ulici Politických vězňů, a po skončení jízdy ji nechat u nás ve Kbelích nebo kdekoliv jinde v zóně volného carsharingu (celá Praha). Automobil si rezervuji z počítače nebo prostřednictvím aplikace, která je k dispozici pro iOS i Android. Po rezervaci automobil pro ostatní uživatele zmizí z rezervačního systému, takže si ho už nemůže rezervovat nikdo jiný. Proto je doba předběžné rezervace omezena (a platí se za ni určitý poplatek, i když nakonec nikam nejedete).

Když přijdu k automobilu, odemknu ho čipovou kartou. Dále potom používám klíč s dálkovým ovládáním, který je ve voze, a čipovou kartou nakonec auto zase zamknu a tím rezervaci ukončím.

To je celé. Tedy ještě je třeba zaplatit, a to na základě faktury s týdenní splatností. Platí se za dobu rezervace a za ujeté kilometry, nic víc.

Co když dojde palivo? V autě je karta CCS, kterou se platí u čerpací stanice. PIN přijde v potvrzovací SMS. Jedině v případě, že musíte vzít palivo tam, kde karty CCS neberou, zaplatíte ze svého a firma Car4Way vám následně peníze vrátí. 

Jak je to s parkováním sdílených automobilů?

Kdo zná Prahu, možná ho udivilo, když jsem napsal, že Rapid parkuje v ulici Politických vězňů, tedy v modré nebo fialové zóně. Jak je to s placením za parkování na těchto místech? To je další velká výhoda: dojedete-li do zóny placeného parkování, auto jednoduše zamknete, ukončíte registraci a o víc se nemusíte starat. Jen v případě, že rezervaci neukončíte, musíte zaplatit jako každý řidič nerezident – v tu chvíli totiž auto nemůže být sdíleno někým jiným. 

Elektromobilita

U Car4Way si můžete půjčit také elektromobil. K dispozici jsou vozidla Volskwagen e-Golf a e-Up. V autě je čip pro nabíjecí stanice firmy PRE, která je partnerem projektu, a ČEZ. Také tyto automobily je možné zaparkovat kdekoliv v modrých a fialových parkovacích zónách, ale na rozdíl od vozů se spalovacími motory je to zdarma i v průběhu rezervace.

Nevýhodou elektromobilů obecně je kromě relativně krátkého dojezdu (u e-Golfu je to teoreticky 300 km, ale záleží na stylu jízdy, používání topení, klimatizace atd.) dlouhá doba nabíjení. Elektromobily Car4Way je možné nabíjet u rychlých i pomalých nabíjecích stanic, naneštěstí těch rychlých je zatím pomálu (mapa těch, které lze použít pro dobíjení u Car4Way, je k dispozici v aplikacích a na internetových stránkách Car4Way). Doba nabíjení se sice do doby rezervace nepočítá, ale je nepříjemné, když musíte jízdu začít minimálně půlhodinovou zastávkou u nabíjecí stanice. Proto jsem osobně ještě e-Golf nevyzkoušel, ale už mám vytipovaný jeden v Horské ulici u Dopravní fakulty ČVUT, kam občas jezdím – ten je většinou připojený k nabíjecí stanici, tudíž plně nabitý. Možná, že by výraznější sleva za vracení elektromobilů k nabíjecí stanici byla namístě. 

Pro koho carsharing není?

Carsharing je podle mých propočtů v současné době vhodný způsob dopravy pro ty, kdo najezdí do deseti tisíc kilometrů ročně, nebo jako další alternativa k mobilitě, kdykoliv potřebuji. U firmy Car4Way je to výhodný způsob dopravy po Praze. Osobně jezdím jednou nebo dvakrát do měsíce na cesty, kdy ujedu 300 a více kilometrů s jedním nebo dvěma noclehy – to už je s využitím carsharingu na hranici výhodnosti, avšak při využití možných balíčků na den, víkend nebo celý týden to je určitě k zamyšlení v rámci operativy bez dalších závazků.

Hlavní problém je ale v mé hlavě: auto je pro mě součást osobního prostoru a jezdit sdíleným automobilem je stejné jako spát v pronajatém bytě – jde to, ale doma je doma. Sdíleným autem také jezdím opatrněji než svým, protože nevím, co od něj mohu čekat v nepříjemných situacích, kdy potřebuji prudce brzdit, akcelerovat nebo zatáčet. Se sdíleným autem nemusím jezdit do servisu, ale u svého zase znám jeho historii a také se o něj lépe starám, od pravidelných servisních prohlídek až po takové maličkosti, jako je dolitá kapalina do ostřikovačů a správně nahuštěné pneumatiky – na to bych u sdílených automobilů nespoléhal a raději vždy věnoval pět minut kontrolní prohlídce před jízdou. 

Co carsharing přináší

Sdílení automobilů je vhodná služba pro ty, kteří se nepotřebují chlubit vlastním luxusním vozem, ale chtějí jezdit. Car4Way má v Praze nespornou přednost velkého pokrytí: nějaký automobil je dokonce i u nás, na okraji Prahy, dostupný do deseti minut pěšky nebo autobusem. Když potřebuji dodávku, je možná trochu vzdálenější, ale i tak dojezd k ní nepřesáhne třicet minut.

Budoucnost vidím ve větším rozšíření elektromobilů jako způsobu dopravy, který je ohleduplný k životnímu prostředí ve městě, a dále v rozšíření intermodální dopravy, abych mohl výhodně kombinovat veřejnou dopravu, železniční, leteckou nebo jinou, se sdílením automobilů.

Petr Bartošík

Obr. 1. Automobily společnosti Car4Way mají typické barevné provedení: bílo-zelené jsou vozy se spalovacím motorem, bílo-modré elektromobily

Obr. 2. Rezervace automobilu je jednoduchá – stačí se přihlásit do svého účtu, zobrazit mapu, kliknout na příslušné auto (dole lze filtrovat požadovaný model) a nastavit počátek a předpokládaný konec rezervace, popř. zvýhodněný balíček

 

Rozhovor s Ing. Hynken Homolou, manažerem společnosti Car4Way

Jak vlastně funguje rezervační systém Car4Way?

Opravdu jednoduše, vůz si vyberete pomocí aplikace nebo z webu, zarezervujete několika kliknutími během pár vteřin, potom máte hodinu čas na přemístění k rezervovanému vozu, přiložením kartičky ke čtecímu zařízení vůz odemknete, vyjmete klíček z přihrádky a jedete. Platíte pouze za čas od odemčení po uzamčení vozu kartou. 

V mapě vidím polohu auta a stav paliva v nádrži (nebo nabití baterie elektromobilu). Jak přenášíte tyto údaje do dispečinku? Umíte o vozidle zjistit i další servisní informace, které běžný uživatel nevidí?

Tato data jsou přenášena pomocí hardwaru, jehož součástí je i GPS a datový přenašeč. Ano, umíme současně vyčíst podrobnosti, které se týkají nejen stavu vozu, ale také způsobu, jakým se s vozem jezdí, jak se do něj tankuje a kde atd. 

Automobil si odemykám čipovou kartou. Uvažovali jste o tom, že by bylo možné dveře zarezervovaného automobilu otevřít i bez karty, např. pokynem z aplikace odeslaným do řídicí jednotky vozu přes mobilní síť? Ušetřilo by se tím za kartu a čtečku.

Teoreticky máte pravdu, ale v praxi stále dáváme přednost kartě, která je nezávislá na funkčnosti telefonu (jenž může být vybitý, bez signálu atd.) a zároveň kartový systém umožňuje v rámci kompatibility odemykání i přímé placení po uzamčení vozu pomocí platebních karet. 

Plánujete rozšíření volného carsharingu do dalších měst?

Momentálně se připravujeme na Brno, protože je to druhé největší město v ČR. Další města mohou následovat později. 

Když si kupuji jízdenku u Deutsche Bahn, automaticky mi nabídnou služby carsharingu své firmy Flinkster. Chystá se podobný projekt i u nás?

Ano, chystáme náš carsharing Car4Way integrovat do vlakové a autobusové dopravy ve spolupráci se společností RegioJet a chceme jednat i s dalšími přepravci. 

Osobně bych uvítal, kdyby několik sdílených vozů parkovalo i na pražském letišti. Ale to asi není reálné, že?

Vzhledem k nemožnosti využití výhodnějšího parkování na letišti pro sdílená auta to zatím možné není, avšak při přípravě legislativního rámce bychom rádi pod Asociací českého carsharingu dosáhli statusu městské dopravy podobně jako taxislužba. 

Nabízíte služby carsharingu i pro firmy? Myslím například na firmy v průmyslových areálech mimo město, které by tak mohly doplnit své autobusové spoje pro zaměstnance o alternativní způsob dopravy z centra nebo od vlakového nádraží bez závislosti na jízdním řádu – a popřípadě carsharing využít jako zaměstnanecký benefit i k soukromým jízdám.

Naše služba se zaměřuje také na firemní klienty, kterým nabízíme optimalizaci celkové mobility z pohledu maximální efektivity využití firemních vozů. Začnu jednoduchým registrováním firmy do veřejného carsharingu pod jedním firemním účtem pro neomezený počet zaměstnanců. Druhou možností je využití produktu takzvaného komunitního carsharingu, kde má firma k dispozici potřebný počet sdílených vozů pouze pro své zaměstnance, ale využívá stejný systém rezervace a odemykání vozů kartou jako veřejný carsharing. Tento carsharing je navíc možné spojit s užíváním veřejného carsharingu podle požadavků firmy – možností je mnoho a rádi firmám vytvoříme nabídku na míru. 

Děkuji za odpovědi. 

Rozhovor vedl Petr Bartošík.