Aktuální vydání

celé číslo

11

2018

SPS IPC Drives 2018

Elektrické, hydraulické a pneumatické pohony

celé číslo

Proudový motor PBS TJ150 pro bezpilotní letouny

Při příležitosti Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně byl širší odborné veřejnosti představen nový proudový motor PBS TJ150. „Motor PBS TJ150 je již naším pátým typem proudového motoru. Po jeho uvedení na trh rozšíříme naši nabídku ve výkonnostní kategorii od 200 do 1 500 N tahu. Takto ucelená řada motorů nám umožní oslovit široké spektrum zákazníků, mezi které patří především výrobci UAV, jejichž produkty nacházejí uplatnění v mnoha oborech, včetně obranného průmyslu,“ řekl na tiskové konferenci 2. října 2018 Ing. Milan Macholán, generální ředitel První brněnské strojírny Velká Bíteš, a. s., (dále jen PBS Velká Bíteš), jež je členem strojírenského holdingu PBS GROUP, a. s. PBS Velká Bíteš tak v letošním roce uvádí na trh dva typy turbínových proudových motorů, což je v leteckém průmyslu vzhledem k náročnosti procesu vývoje, výroby, montáže a testování leteckých motorů zcela nevídaný jev. PBS si přitom všechny tyto činnosti zajišťuje vlastními kapacitami.

První proudový motor uvedený na trh v první polovině letošního roku byl motor s označením PBS TJ80 s maximálním tahem 900 N. Specifikem tohoto motoru je mimo jiné absence samostatného olejového systému, což výrazně zmenšuje hmotnost i vnější průměr motoru a umožňuje jeho start v libovolné pozici na zemi i za letu. Nejnovější člen skupiny proudových motorů PBS, TJ150, vyniká zejména excelentním poměrem tahu a hmotnosti, popř. tahu a vnějšího průměru motoru, což jsou nejsledovanější parametry v této kategorii leteckých pohonů. Dalšími přednostmi motoru jsou kompaktní design, integrovaný startér-generátor, spolehlivost při startu v náročných klimatických podmínkách, a to včetně možnosti startu za letu při vysokých rychlostech a ve velkých nadmořských výškách.

Motor PBS TJ150 byl zkonstruován především pro uplatnění v bezpilotních letounech, tzv. UAV, Unmanned Aerial Vehicle. Proudové bezpilotní letouny se používají zejména pro obranné účely, jako cvičné cíle, pro průzkumné mise a k zajištění protivzdušné obrany.

Zajímavostí motoru TJ150 je jeho vybavení řídicím systémem CPSJ, který kompletně vyvinula brněnská firma UNIS. Jde o řídicí systém, jenž ovládá start, akceleraci, deceleraci i zastavení motoru a reguluje požadovanou rychlost. Kromě toho zajišťuje sledování činnosti motoru a má i svou vlastní autodiagnostiku. Všechny provozní stavy a události zaznamenává do své paměti pro pozdější analýzu. Jde zejména o počet startů a zastavení, celkovou dobu provozu, dobu posledního provozu, dobu do následující servisní prohlídky a veškeré poruchy motoru a řídicí jednotky.

„První proudový motor PBS TJ100 jsme vyrobili v roce 2003. Od té doby jsme prodali více než 850 ks tohoto typu motoru. V roce 2011, resp. 2013 jsme rozšířili nabídku našich motorů také o turbovrtulové a turbohřídelové typy motorů pro pohon malých letounů a vrtulníků.

Výroba turbínových zařízení pro letecký průmysl však v PBS sahá až do počátku 70. let minulého století, kdy jsme se stali jedním z hlavních dodavatelů v projektu letounu L-39 Albatros z Aero Vodochody. Do tohoto legendárního českého letounu jsme dodávali klimatizace, a především pomocné energetické jednotky, jejichž modifikované verze pro různé typy letounů a vrtulníků patří dodnes mezi stěžejní produkty naší divize letecké techniky,“ uvedl generální ředitel PBS Velká Bíteš Ing. Milan Macholán.

[Tisková zpráva PBS Velká Bíteš, říjen 2018, a materiály poskytnuté firmou UNIS.] 

Petr Bartošík

Obr. 1. Proudový motor TJ150, určený pro bezpilotní letouny (řídicí systém je černý čtvrtválec v přední části vlevo)