Aktuální vydání

celé číslo

07

2019

Řízení dopravy a budov

celé číslo

Pro milovníky automobilů

Automa 5/2000

Pro milovníky automobilů

Na loňské Mezinárodní automobilové výstavě IAA ’99 ve Frankfurtu nad Mohanem představila divize Automobilová technika Siemens celou řadu atraktivních novinek.

Obr. 1.

Elegantně s čipovou kartou
Elektronický systém pro kontrolu přístupu, oprávnění řidiče a imobilizaci, který společně vyvinuly firmy Mercedes-Benz a Siemens Automobilová technika, je favoritem mezi kupci nové třídy S těchto vozů. První zamykací a bezpečnostní technologie ve světě založená na čipové kartě je k dispozici pro špičkové modely ze Stuttgartu jako opce pod jménem Keyless-Go od května 1999. Zájem zákazníků značně předstihl původní očekávání firmy Mercedes-Benz.

Elegantní řešení Keyless-Go poskytuje maximum bezpečnosti a komfortu – celý proces od kontroly přístupu k otevření dveří, deaktivace imobilizéru až po nastartování motoru je plně automatický. Hledání klíčků k automobilu je minulostí. Jediný „aktivní“ krok, který musí řidič udělat, je mít u sebe kartu a přistoupit k automobilu. Chce-li nasednout, prostě vezme za kliku jako obvykle. K nastartování motoru pouze stiskne příslušné tlačítko. Opuštění automobilu je stejně jednoduché: stisknutím příslušného tlačítka řidič vypne motor, aktivuje imobilizér a uzavře řídicí páku. Dveře se uzamknou krátkým dotekem na kliku. Kontrolní systém také upozorní řidiče na případné problémy, např. že zapomněl kartu v automobilu nebo že jedny z dveří jsou otevřené.

Multimédia v kabině
Řídit klidně automobil ke svému cíli za pomoci navigace vozidla, zjistit si možnosti ubytování, prohlédnout si nejnovější zprávy ze své kanceláře, surfovat po internetu – to vše lze uskutečnit na bázi jediného systému. Technické předpoklady pro tento systém jsou vyvíjeny již nyní. Siemens spolupracuje s několika výrobci automobilů na progresivních multimediálních projektech a jejich hromadnou výrobu zahájí v roce 2002.

Systém, který představuje přechod k multimédiím, bude standardním vybavením automobilů jednoho evropského výrobce počínaje modely roku 2001. Siemens zlepšil funkčnost současných informačních systémů pro řidiče v několika klíčových oblastech. Například vysoce pružný standardní operační systém umožní rozšiřovat software instalovaný v automobilu o standardní aplikace i aktualizovat jej.

Obr. 2.

Použití hlasových povelů je další inovací. Funkce jako navigace, televize či telefon lze nyní snadno aktivovat hlasem, který není vázán na určitého řečníka. Tuto pohodlnou interakci mezi člověkem a technikou je možné též považovat za příspěvek ke zvýšení bezpečnosti dopravy, neboť odvrácení řidičovy pozornosti k aktivaci funkce je tím minimalizováno.

Zanedbán není ani vizuální prvek. Barevný displej, umístěný na středním ovládacím panelu, pracuje s maximální rozlišovací schopností. Jeho plochu lze použít pro kontrolu navigace, telematiku, palubní počítač, audiofunkce a telefonní funkce i pro přizpůsobování klimatizace a pozice sedadel. Analogová televize – dodatečný prvek – je doplněna videokamerou, která zachycuje zadní část vozu. Při nehodě lze pomocí speciálních funkcí rychle přivolat pomoc.

Rádio a navigace
Špičkou v navigační technice je 32bitový procesor a dvanáctikanálový přijímač pro GPS. Toto vybavení zajišťuje rychlou orientaci a přesné určení polohy. Od roku 2000 bude Siemens dodávat tyto navigační jednotky firmě Opel, která je bude instalovat do svého vlajkového modelu Omega MV 6 jako standardní vybavení; jako opce bude k dispozici také pro modely Zafira, Vectra, Astra a Corsa. Celková hodnota objednávky přesahuje 200 mil. DEM. Siemens dodá do evropských továren Opel přibližně 60 000 těchto navigačních jednotek. Nová objednávka, která následuje po objednávkách firem Alfa Romeo, Lancia, Peugeot a Porsche, upevňuje pozici skupiny Siemens na třetím místě v Evropě v oblasti navigaci vozidel. Očekává se, že objem tohoto trhu vzroste z 400 000 jednotek na více než 700 000 v roce 2000.

Radar v automobilu
Radarový systém pro rozeznávání blízkého okolí pokrývá úhel 360 stupňů v okruhu o poloměru 20 m. Jako neviditelné oči rozeznávají senzory také nízké překážky. Radar je v silniční dopravě prověřenou technologií, kdekoliv jde o měření vzdálenosti a rychlosti. Proto byl také vybrán pro systém Adaptive Cruise Control (ACC), pro který Siemens dodává 77gigahertzový mikrovlnný systém. Na základě této konfigurace lze snadno pokrýt vzdálenost až do 150 m před vozidlem.

Obr. 3.

Pro zachycování objektů umístěných v těsné blízkosti automobilu bude Siemens používat 24gigahertzový radar, který pokryje horizontální rádius až do 20 m v úhlu plných 360 stupňů. Vozidla, včetně cyklistů, která se budou blížit zezadu nebo míjet automobil, budou zjištěna senzorem. „Neviditelné oko“ monitoruje všechny čtyři strany během manévrování a upozorní řidiče na jakoukoliv překážku, kterou by mohl snadno přehlédnout.

V obchodním roce 1998/99 (30. září) zvýšila divize Automobilová technika firmy Siemens, která je s 27 000 pracovníky zastoupena v celém světě na více než 70 místech, svůj obrat o 15 procent na 6,4 miliardy DEM a dosáhla zisku před zdaněním 310 miliónů DEM. Téměř 80 miliónů DEM – 13 procent z obratu – směřuje do výzkumu a vývoje.