Aktuální vydání

celé číslo

11

2018

SPS IPC Drives 2018

Elektrické, hydraulické a pneumatické pohony

celé číslo

Od autorádia k online vozu

Znáte to, posadíme se do auta, rozezní se oblíbená hudba a dozvíme se nejnovější zprávy i informace z dopravy. To vše bereme jako samozřejmost, že? Málokdy si ovšem uvědomíme, jak dramatickým a rychlým vývojem audiosystémy prošly. 

První autorádia se objevila v USA ve 20. le­tech minulého století. Nejprve jen několik kusů jako experiment. Kolem roku 1929 začal Paul Galvin, který se později stal zakladatelem Motoroly, montovat do vozů rádia ve větším. První autorádio v Evropě představil předchůdce firmy Blaupunkt na výstavě rozhlasové techniky v Berlíně v roce 1932. Toto zařízení neslo označení AS5 – AS. AS byla zkratka pro Autosuper, číslo 5 vyjadřovalo počet lamp (lampy neboli elektronky byly v první třetině 20. století, před vynálezem polovodičového tranzistoru, součástí veškeré elektroniky). Hmotnost zařízení byla 15 kg, bylo k němu možné připojit i gramofon a stálo jako třetina auta.

Audiosystémy si musely ale ještě počkat, než začaly být továrně montovány. Až v roce 1951 uvedla firma Decker na trh první autorádia, která byla vestavěná do palubní desky a měla tlačítka k předvolbě stanic. Tatáž firma přišla o dva roky později s vylepšením automatického vyhledávání stanic. Roku 1961 uvedl Philips na trh první tranzistorové rádio a za dalších sedm let umožnil řidičům pustit si v autě audiokazetu. První digitální displej představil v roce 1979 Blaupunkt a první přehrávače CD do aut uvedli na trh v roce 1985 Philips a Becker.

Favorit byl první model vozu značky Škoda, který měl možnost mít rádio zabudované přímo z výroby. Do starších modelů si zákazníci museli nechat montovat rádia až po zakoupení vozu.

Jak jsou na tom s audiosystémy vozy značky Škoda? Pojďme se podívat, jak se od roku 1992 do současnosti změnily.

 1992 – Škoda Favorit

V modelu Škoda Favorit bylo autorádio mimořádným doplňkem, běžně se nedodávalo ani v tom nejvyšším stupni výbavy. Bylo buď za příplatek, nebo jako součást rozšířené výbavy tzv. speciálních akčních modelů. První takový přišel na trh v roce 1992 a nesl název Komfort. Autorádia byla značky Blaupunkt a zasouvala se do „šuplíku“ v přístrojové desce. Proti krádeži začala být později vybavována buď kódovací ochranou, nebo odnímatelným čelním panelem. Ve své podstatě šlo o standardní autorádia již vyvinutá firmou Blaupunkt s tím, že pro vozy Škoda firma vyrobila specifickou barvu podsvětlení a logo automobilky (obr. 1). 

1999 – Škoda Fabia

Roku 1999 bylo vyrobeno první specifické autorádio podle požadavků značky Škoda a bylo součástí vozu Fabia. Od tohoto data se začala odvíjet samostatná skupina autorádií, navigací a celého komplexu infotainmentu (zařízení pro informování cestujících a jejich zábavu) pro škodovky. O rok později byla Škoda Octavia prvním modelem, který nabídl připojení měniče CD. Changer na šest disků byl umístěn v zavazadlovém prostoru. 

2001 – Škoda Superb

Přestože se navigace ve vozech Škoda poprvé objevila už v roce 1998, naplno se prosadila až od roku 2001, a to v modelu Škoda Superb. 

2008 – Škoda Superb

V roce 2007 se dotyková obrazovka stala další součástí, kterou bylo ve vozech Škoda možné mít. Ten samý rok byl do modelu Octavia zabudován navigační systém Columbus. O rok později se tento systém integroval do modelů druhé generace Škoda Superb (obr. 2). Moderní a snadno ovladatelná dotyková obrazovka byla spojena s pevným diskem o kapacitě 30 GB pro rychlý přístup k datům. 

2013 – Škoda Octavia

Dotyková obrazovka se senzorem přiblížení, multidotykové ovládání a možnost zvětšení nebo zmenšení měřítka mapy pomocí intuitivního gesta dvěma prsty. Sound System Canton, podpořený nově navrženým odhlučněním kabiny. Takové vymoženosti nabízel v roce 2013 svým zákazníkům model Škoda Octavia.

2014 – Škoda Fabia

Model Fabia dal v roce 2014 jako první svým uživatelům možnost jednoduše propojit chytrý telefon s automobilem. Systém MirrorLink využíval obrazovku systému pro infotainment Bolero k zobrazování a obsluze vybraných aplikací běžících v chytrém telefonu. Kromě toho nová Fabia nabídla i rozhraní SmartGate: díky němu lze naopak určité údaje vozu zobrazovat, ukládat a využívat s použitím speciálních aplikací na chytrém telefonu (obr. 3). 

2015 – Škoda Superb

Třetí generace modelu Superb přinesla další premiéru pro vozy značky Škoda. Zákazníci si mohli vybrat mezi čtyřmi novými systémy infotainmentu na bázi řady zařízení MIB (Modularer Infotainment-Baukasten – modulární stavebnice systémů pro infotainment) koncernu Volkswagen. Poprvé se také objevila vrcholná verze Columba, která na přání disponovala novým integrovaným vysokorychlostním internetovým připojením. 

2018 – Škoda Karoq

V současné době jsou ve vozech Škoda (např. v modelu Karoq) k dispozici kapacitní dotykové displeje. Nové mobilní online služby Škoda Connect jsou rozdělené do dvou kategorií: Infotainment Online, určený pro informace a navigaci, a Care Connect, který pomáhá při poruchách a v nouzi. Další online služby fungují prostřednictvím aplikace Škoda Connect App. S nimi lze vůz pomocí chytrého telefonu na dálku kontrolovat, konfigurovat a třeba také najít, kde je zaparkovaný. Zdá se, že ŠKODA AUTO nás nikdy nepřestane překvapovat. 

(ŠKODA AUTO)

 

Hledáme nové kolegy do oddělení Technického vývoje ve ŠKODA AUTO. Pojďte se s námi podílet na vývoji audiosystémů, které usnadní život dalším generacím. Vyberte si pozici podle svých představ na skoda-kariera.cz/vyvoj.

 

Obr. 1. Automobily Škoda Favorit používaly autorádia Blaupunkt

Obr. 2. Systém infotainmentu ve voze Škoda Superb byl v roce 2008 vybaven dotykovou obrazovkou

Obr. 3. Od modelu Škoda Fabia z roku 2014 je možné infotainment vozu propojit s mobilním telefonem

Obr. 4. A jak bude vypadat budoucnost?