Aktuální vydání

celé číslo

06

2019

Počítačová podpora vývoje a výroby, software pro řízení údržby 

celé číslo

Dreamland: rychlé, cenově přijatelné a kvalitní služby

V minulém čísle časopisu Automa hovořil pan Zdeněk Šibrava o kolínské společnosti ServisControl, na niž se obracejí především ti, kteří potřebují servis řídicích systémů od společnosti Rockwell Automation. Mladoboleslavská společnost DREAMland se specializuje na automatizační techniku od společnosti Siemens. O nabídce společnosti jsem hovořil s jejím jednatelem, panem Františkem Kyselou.
 
Pane Kyselo, čím se zabývá vaše společnost?
Zabýváme se opravami automatizační techniky, zejména značky Siemens, ale i od jiných výrobců. Prodáváme též nové díly od společnosti Siemens. Dále vykupujeme nepotřebné zásoby a použitou automatizační techniku. Tu prostřednictvím našich smluvních partnerů repasujeme a opět prodáváme.
 
Komu je vaše nabídka určena? Předpokládám, že především firmám z oblasti automobilového průmyslu, když jste z Mladé Boleslavi.
To není tak úplně pravda. Máme zákazníky ze všech oborů průmyslové výroby z celé České republiky i ze zahraničí, od malých firem s jedním nebo několika zaměstnanci až po velké průmyslové podniky.
 
Jsou to koncoví zákazníci, nebo inženýrské firmy?
Obojí. Koncoví zákazníci si u nás mohou objednat opravu nebo dodání jednotlivých dílů za pevně stanovené ceny. Spolupracujeme i s firmami, které poskytují služby v oblasti návrhu a údržby řídicích systémů.
 
Jak probíhá oprava?
Je několik možností. Záleží na zákazníkovi, jak na opravu spěchá a kolik peněz do ní může investovat. První způsob je oprava vadného dílu. Zákazník nám pošle vadný díl, my jej opravíme a vrátíme zpět. To je nejlevnější, ale trvá to dva až tři týdny.
 
Proč tak dlouho?
Opravy zajišťuje náš partner v zahraničí, a je tedy třeba počítat s dobou na dopravu. Samotná oprava trvá určitou dobu a potom se opravený díl ještě testuje pod plnou zátěží, a to je časově náročné. Podotýkám, že opravený díl se repasuje a testuje komplexně. Nechceme, aby nám zákazník po pár týdnech poslal díl znovu zpět s tím, že tentokrát se na něm pokazilo něco jiného. Proto se mění všechny součásti, u nichž se předpokládá, že jsou těsně před koncem svého technického života.
 
A když zákazník spěchá?
Potom může zvolit opravu výměnou. Jdeli o běžný díl, který máme na skladě my nebo náš zahraniční partner, dostane repasovaný díl do druhého dne a potom má týden na to, aby nám vrátil svůj porouchaný díl. Tento způsob opravy je o něco dražší než předchozí varianta, ale výrazně rychlejší. Jde-li o výrobní závod, kde by i takové zdržení bylo nepřípustné, je pro zákazníka nejlepším řešením vytvořit si vlastní sklad náhradních dílů. Také v tom případě mu můžeme pomoci a prodat mu repasované díly, které jsou výrazně levnější než díly nové, které zákazníkovi můžeme též dodat. V některých případech mu můžeme nabídnout i nové díly, které jsme získali odkupem nepotřebných zásob. Toto řešení je výhodné i při modernizaci nebo rozšiřování výroby v případech, že zákazník z určitého důvodu nechce přejít na zcela nový řídicí systém a starší systémy výrobce již nedodává. Navíc, při změně výroby zajistíme také odkup už nepotřebných dílů, použitých i ze skladu.
 
Jak funguje odkup použitých dílů?
Stává se, že zákazník přechází na nové výrobní technologie, v nichž starou automatizační techniku nechce nebo nemůže uplatnit, ačkoliv její životnost ještě není vyčerpána. Navíc má na skladě náhradní díly, často ještě nepoužité, které mu najednou jsou k nepotřebě. Potom se může obrátit na nás, my od něj staré díly odkoupíme, takže místo aby platil za likvidaci odpadu, ještě od nás peníze dostane. Vykoupené díly projdou kompletní repasí, včetně úplné kontroly a testování, a mohou ještě posloužit dalším zákazníkům.
 
Výrobci automatizační techniky většinou mají svůj vlastní servis. Proč by se měl zákazník obrátit na vás?
Prioritou výrobce je prodávat novou techniku, ne opravovat starou. Tedy například zákazník, který má starší řídicí systém, se setká s tím, že jej výrobce už vůbec neopravuje nebo jsou ceny náhradních dílů tak vysoké, že zákazník spíše uvažuje o koupi nové techniky. Pro malou firmu to může být cenově nepřijatelné řešení, ale samozřejmě ani velké firmy neplýtvají rády – a to je šance nabídnout jim naše služby.
 
Ale co když vidíte, že oprava už je neekonomická?
V tom případě zákazníkovi doporučíme vhodnou náhradu modernějším výrobkem. Opět je tu možnost využít levnější repasované díly, a to je pro cenově citlivé projekty velmi důležité. Nejsme brzdou rozvoje techniky, jen se snažíme zákazníkovi nabídnout možnost pořídit kvalitní automatizační techniku za cenu, která je pro něj přijatelná.
 
Jak je to se zárukou?
Na opravené i repasované díly je záruka dvanáct měsíců.
 
Mluvil jste o tom, že opravujete, repasujete a prodáváte zejména techniku značky Siemens. Co konkrétně?
V podstatě kompletní sortiment průmyslové automatizační techniky a pohonů, včetně řídicích systémů pro obráběcí stroje. Kromě toho vykupujeme, opravujeme a prodáváme díly od dalších renomovaných výrobců, jako jsou Allen-BraWdley (Rockwell Automation), Fanuc, Indramat, Schneider Electric, Texas Instruments, Danfoss, ABB, Mitsubishi Electric, Omron, Vipa a Kuka Roboter (další na dotaz).
 
Jak dlouho se firma Dreamland zabývá opravami automatizační techniky?
Firma byla založena v roce 1999, ale automatizační technice se věnuje čtyři roky. Osobně jsem do ní přišel od společnosti Siemens, takže v oboru již jisté zkušenosti mám. Navíc máme zázemí spolehlivého zahraničního partnera, takže i s pouhými čtyřmi zaměstnanci dokážeme zákazníkům poskytovat kvalitní služby.
 
Přeji Vám, aby se firma úspěšně rozvíjela a spokojených zákazníků přibývalo. Děkuji Vám za rozhovor.
Rozhovor vedl Petr Bartošík.
 
Obr. 1. Ing. František Kysela, jednatel firmy DREAMland
Obr. 2. Sklad náhradních dílů u německého partnera – dodací lhůta je 24 hodin
Obr. 3. Vadné díly se opravují a potom testují pod plnou zátěží